50. rocznica fabryki Valtra w Brazylii

01.02.2010

W tym roku fabryka „Valtra do Brasil”, produkująca ciągniki Valtra na rynki Ameryki Łacińskiej, obchodzi 50 rocznicę powstania. Przyjęcie urodzinowe dla gości z całego świata odbyło się 27-28 stycznia w Mogi das Cruzes. Tutaj przeczytasz więcej o historii Valtra do Brasil.

Współczesne ciągniki Valtra łączą tradycje dwóch marek: fińskiej Valmet i szwedzkiej Volvo BM. Korzenie tej ostatniej można znaleźć w przemyśle obronnym Finlandii, która odzyskała niepodległość w 1917 roku. Po II wojnie światowej, fiński przemysł zbrojeniowy został przekształcony do produkcji cywilnej i skonsolidowany w firmie Valmet Oy. Ciągniki stanowiły jedną z najważniejszych grup produktów.

Brzmi to niewiarygodnie, ale nowy producent ciągników, działający mniej niż dziesięć lat, założył fabrykę ciągników w Brazylii już w roku 1960. Niemniej jednak to posunięcie stworzyło podstawy do wzrostu na arenie międzynarodowej i pomogło fińskiej marce ciągników przetrwać konsolidację w branży. 

Nowoczesny ciągnik z silnikiem Diesla

W połowie lat 50-tych ubiegłego wieku firma Valmet rozpoczęła prace nad nowoczesnym, niedrogim w produkcji ciągnikiem, wyposażonym w silnik Diesla. Nowy model, zaprezentowany w listopadzie 1956 roku, odniósł sukces. W momencie zniesienia ograniczeń nałożonych na import z Finlandii liderem rynku były ciągniki brytyjskie.

Mimo że inne marki nie mogły konkurować z ciągnikiem Diesel Valmet, firma zdecydowała się na zmianę taktyki, chcąc zabezpieczyć swe interesy w przyszłości. Po wojnie Finowie cenili sobie produkty europejskie i amerykańskie. W firmie Valmet zastanawiano się, w jaki sposób przekuć tę prozachodnią orientację konsumentów w siłę firmy. Eksport fińskich ciągników dostarczyłby wystarczającego dowodu na jakość tych produktów, przemawiającego również do nabywców w Finlandii.

Wejście na rynki eksportowe

W latach 1955-1956 wyeksportowano sto małych ciągników Valtra do Turcji. Penetrowano również sąsiednie rynki w Norwegii, Szwecji i Danii, lecz wyniki były niezadowalające. W firmie zdano sobie sprawę, że w dużych krajach rozwijających się istnieje potężny popyt na ciągniki. Tak więc, model Valmet 33 D wysyłano do testowania do takich krajów jak Chiny, Polska, Hiszpania a później Brazylia. W lipcu-sierpniu 1958 roku, na stacji Jyväskylä załadowano na wagony duży transport ciągników Valmet 33 D. Te 350 ciągników dostarczono do Chińskiej Republiki Ludowej.

Po udzieleniu pomocy organizacyjnej przy kontraktach stoczniowych z Brazylią, w firmie Valtra zorientowano się, że Finlandia, kupująca duże ilości kawy, jest dobrym partnerem handlowym dla Brazylii. W rezultacie, w latach 1959-1960 do Brazylii dostarczono 1250 ciągników Valmet.

Założenie Valmet do Brasil

Początki eksportu do Brazylii były obiecujące, lecz kraj ten planował rozwój własnej produkcji ciągników, która przekreśliłaby konieczność importu fińskich maszyn. 23 grudnia 1959 roku, organizacja rządowa "Grupo Executivo da Indústria Automobilistica" (GEIA), ogłosiła przetarg, którego przedmiotem było stworzenie narodowego przemysłu produkcji ciągników.

Oferty należało złożyć do GEIA przed końcem stycznia 1960 roku, więc na przygotowanie projektu było mało czasu. Ponadto, oferty mogły składać wyłącznie firmy zarejestrowane w Brazylii. Firma "Valmet do Brasil Indústria e Commercio de Tratores S.A.’’ została zarejestrowana w San Paulo w styczniu  1960 roku.

GEIA ogłosiła zwycięskie projekty pod koniec marca 1960. Spośród zgłoszonych 20 projektów zatwierdzono dziesięć. W swej kategorii ciągników średnich Valmet został sklasyfikowany najwyżej. Wśród innych zaakceptowanych oferentów znaleźli się Massey Ferguson, Ford, Deutz i Fendt. Projekt fabryki Valmet przewidywał roczną produkcję 4000 ciągników.

Na siedzibę fabryki wybrano miejscowość Mogi das Cruzes, położoną około 70 kilometrów od centrum São Paulo w kierunku Rio de Janeiro. Przejęto byłą fabrykę włókienniczą i rozbudowano jako zakład produkcji ciągników. Od początku było jasne, że dla ciągnika zostanie wybrany silnik produkowany na miejscu, ponieważ przed zaledwie kilkoma laty znacjonalizowano przemysł motoryzacyjny. Rozważano silniki Perkinsa, lecz fabryka była już własnością firmy Massey Ferguson. Do innych kandydatów zaliczali się Mercedes-Benz i MWM (Motorenwerke Mannheim). Ostateczny wybór padł na MWM.

Pierwszy ciągnik Valmet przeznaczony do produkcji zaprezentowano 14 grudnia 1960 roku. Było to znaczące osiągnięcie, biorąc pod uwagę fakt, że Valmet rozpoczął działalność w branży ciągników zaledwie dziewięć lat wcześniej, a działalność w Brazylii - przed rokiem.

Problemy w Brazylii

W pierwszej połowie lat 60-tych ubiegłego wieku w Brazylii gwałtownie zaczęła rosnąć inflacja. Produkcja ciągników mogła być kontynuowana tylko przy comiesięcznych podwyżkach cen sprzedaży. Sytuacja wewnętrzna uległa zmianie w roku 1964, po wojskowym zamachu stanu. Rząd wojskowy chciał położyć kres politycznemu populizmowi i spirali inflacji.

Nowy rząd rozpoczął wprowadzanie radykalnych zmian w polityce ekonomicznej, ogłaszając w maju 1964 roku zamrożenie cen, które objęło również przemysł produkcji ciągników. Mimo poważnych regulacji cen, rok 1964 był pomyślny dla Valmet do Brasil. Firma sprzedała 2368 ciągników.

Z początkiem następnego roku pojawiło się nowe niebezpieczeństwo - rząd odstąpił od dotacji dla nabywców ciągników. Ten stan rzeczy utrzymywał się przez wiele lat i doprowadził do zaprzestania produkcji przez połowę z sześciu fabryk ciągników. Należały do nich zakłady Massey Ferguson, Ford, Deutz i Fendt. Ford powrócił na rynek w połowie lat 70-tych, natomiast Deutz przejęty został przez Cummingsa. W 1968 roku Fendt sprzedał swoją fabrykę firmie Schuler, producentowi maszyn do obróbki blach. Pozostały trzy fabryki, zarządzane przez firmy Massey Ferguson, Valmet i CVT, brazylijskie przedsiębiorstwo, które uzyskało licencję na stare ciągniki Oliver.  

Gwałtowny wzrost w latach 70-tych

Pierwsze silniki Diesla MWM były wyposażone w komorę wstępną, lecz w 1968 roku firma Valmet zażądała, aby w tych jednostkach wdrożyć technologię bezpośredniego wtrysku, stosowaną we własnych silnikach Valmet. W roku 1973 w Brazylii wprowadzono serię Linha 73. Seria obejmowała modele: Cafeéiro 52 KM dla plantacji kawy, 62 id (55 KM), 85 id (78 KM) i sześciocylindrowy Valmet 110 id (116 KM), który utorował drogę firmie Valmet do czołowego miejsca w segmencie dużych ciągników. W tym samym czasie tradycyjną czerwień zastąpiono kolorem żółtym i brązowym. W tym roku produkcja firmy osiągnęła rekordowy poziom 10 213 ciągników. W 1977 roku firma Valmet do Brasil wyprodukowała prawie 15000 ciągników. Otwarcie nowych zakładów montażowych pozwoliło zwiększyć moce produkcyjne.

Linha 8 wchodzi na rynek w latach 80-tych

W lipcu 1981 wprowadzono nową serię modeli: Linha 8. Seria nadal obejmowała model Cafeéiro, 3-cylindrowy model 68, 4-cylindrowy model 88 i 6-cylindrowy model 118, wyposażony w całkowicie nową przekładnię o podwyższonej wytrzymałości. Najważniejszym nowym modelem był 118-4, pierwszy brazylijski ciągnik z napędem na cztery koła. Model ten gwarantował firmie Valmet pierwsze miejsce w kategorii dużych ciągników w Brazylii.

Kolejną innowacją w Linha 8 było wprowadzenie podwójnej filtracji powietrza. W tym rozwiązaniu powietrze przechodziło najpierw przez tradycyjny filtr olejowy a następnie przez nowoczesny filtr z wkładem papierowym. Pozwoliło to znacznie wydłużyć żywotność silników eksploatowanych w warunkach wysokiego zapylenia.Pierwszy ”Skandynawski ciągnik” w Brazylii.

Valmet do Brazil umocnił swą pozycję na rynku brazylijskim przez wprowadzenie w roku 1981 6-cylindrowego modelu 118 o mocy 120 KM (SAE). Dwa lata później czołową pozycję firmy Valmet wśród dużych ciągników w Brazylii przypieczętowało wprowadzenie modelu opartego na 118, wyposażonego w silnik z doładowaniem i napęd na cztery koła. Był to Valmet 138-4 Turbo (140 KM SAE) wprowadzony na rynek w roku 1983. Pierwszy brazylijski ciągnik z doładowanym silnikiem, napędzany na cztery koła.Jednakże między tradycyjnymi ciągnikami Valmet a dużymi modelami sześciocylindrowymi pojawiła się nisza i konkurenci starali się ze wszystkich sił, żeby ją opanować. Z tego powodu podjęto decyzję, aby koncepcję Volvo BM Valmet - ”Nordic Tractor”, znaną w tym czasie dzięki zakupie ciągników Volvo, wprowadzić również w Brazylii. W Brazylii, sieć dostawców komponentów była całkowicie inna niż w Europie, więc w modelach brazylijskich trzeba było wprowadzić znaczne zmiany. Silnik dostarczyła firma MWM do Brasil, która również opracowała doładowaną wersję czterocylindrowej jednostki o pojemności 3,9 litra.

W 1986 roku Valmet ponownie wszedł do historii, wprowadzając na rynek dwa nowe modele: 880 (81 KM SAE) i 980-4 (95 KM SAE), który był pierwszym brazylijskim ciągnikiem wyposażonym w turbodoładowany silnik 4-cylindrowy i napęd na cztery koła. Firma Valmet była również pionierem w dziedzinie zasilania. W roku 1983 wprowadziła modele ciągników, które mogły być zasilane alkoholem. Modele te posiadały dwie pompy wtryskowe paliwa: jedną przeznaczoną dla oleju napędowego a drugą dla alkoholu. Alkohol służył do wytwarzania mocy i momentu obrotowego, a wtrysk niewielkiej ilość oleju napędowego pozwalał na spalenie mieszanki. W latach 1983-1986 firma Valmet do Brasil wyprodukowała w sumie 1700 „ciągników na alkohol”.

Valmet do Brasil wkracza w lata 90-te

Firma Valmet do Brasil (=VdB) stała się drugim co do wielkości producentem ciągników rolniczych w tym wielkim rolniczym kraju i zaczęła przyciągać nabywców. W 1989 roku firma Valmet, aby zabezpieczyć swe prawa właścicielskie, zwiększyła liczbę posiadanych akcji z 72% do 99%.

Brazylijskie przepisy celne uległy znacznej liberalizacji i firma Valmet zadecydowała, że VdB powinna montować w ciągnikach oprócz jednostek MWM, silniki Valmet. Decyzja ta doprowadziła po dwóch latach do rozpoczęcia montażu silników w Brazylii. Zważywszy na sukces dzisiejszego AGCO Sisu Power, było to mądre i dalekowzroczne rozwiązanie.W sierpniu 1989 roku firma Valmet do Brasil przedstawiła swój model 1780, który nie był dużo mniejszy niż europejski Valmet Mega. Jego turbodoładowany silnik rozwijał moc 165 KM. Przekładnia 12 +4R została zapożyczona od poprzednika - modelu 138/148-4. Most tylny został zmieniony na planetarny. Wygląd również harmonizował z modelami Valmet „Nordic”. Rok później, w taki sam sposób zostały unowocześnione pozostałe modele z silnikami sześciocylindrowymi. Po tej serii modeli wyprodukowano jeszcze Valmet 1880 S, napędzany mocniejszym silnikiem Valmet.

W 1991 roku firma Valmet przeprowadziła restrukturyzację działalności związanej z ciągnikami. Poprzednio Valmet do Brasil podlegał bezpośrednio centrali Valmet. Od maja 1991, wszystkie fabryki Valmet związane z ciągnikami zostały zgrupowane w jednym nowym oddziale ciągników. Obejmował on fabrykę w Suolahti, zakłady produkcji silników Diesla Linnavuori w Nokii i Valmet do Brasil S.A. Łączna sprzedaż tych jednostek organizacyjnych osiągnęła wartość 320 mln Euro i zatrudniały one ponad 3000 pracowników. W tym samym okresie sytuacja na rynku zaczęła się niekorzystnie zmieniać. Sprzedaż w krajach skandynawskich spadła i na fińskim horyzoncie pojawiły się ciemne chmury.

W tym czasie firma unowocześniała linie produktów i w magazynach pozostała duża liczba niesprzedanych ciągników z poprzednich serii. W pewnym momencie rynek brazylijski zaczął się kurczyć. Valmet was also a pioneer in power solutions. In 1983 it introduced tractor models that could run on alcohol. These models featured two fuel injection pumps: one for diesel fuel and the other for alcohol. The alcohol was used to generate power and torque, but a small amount of diesel was injected to allow the fuel mixture to combust. Altogether Valmet do Brasil manufactured 1700 units of these alcohol tractors between 1983 and 1986.

Konkurencyjność ‘”szyta na miarę”

Eliminacja zapasów i wdrożenie filozofii produkcji opartej na zamówieniach indywidualnych oraz masowe przystosowanie do wymagań klientów były innowacjami, które umożliwiły firmie Valmet w Finlandii zwiększenie produkcji i eksport ciągników w latach 90-tych. Kampania marketingowa nowego systemu przyjmowania zamówień od klientów rozpoczęła się na poważnie w 1994 roku. Przyjęto indywidualne hasło dla każdego rynku lokalnego: "Skreddersöm, Bestem selv, Su Tractor Personal, Massgeschneidete Trakto¬ren, Tailor Made, Mittatilaus..."

W pierwszej połowie 1995 roku, gdy rząd ponownie obciął dotacje dla rolnictwa, rynek brazylijski skurczył się. Przemysł maszyn rolniczych w Brazylii znowu znalazł się w trudnej sytuacji. Historia rynku brazylijskiego przypomina jazdę kolejką górską. Okazało się, że firma Valmet do Brasil była zdolna zareagować na zmianę sytuacji szybciej niż konkurencja. W kryzysie, firma Valmet do Brasil wprowadziła te same metody, które wdrażano w Finlandii w kryzysowym roku 1991. W okresie niskiej produkcji można było przeprowadzić wiele reform wewnętrznych. VdB wykorzystała ten czas na szkolenia i przygotowywanie własnej organizacji do systemu zamówień klientów opartego o model fiński. Systemowi nadano lokalną nazwę "O Trator Combinado”. W tym samym czasie, co Valmet w Europie, VdB zaczęła oferować pięć opcji kolorystycznych.W roku 1998 firma VdB wprowadziła na rynek serię Valtra Valmet 100, taką samą, jak serie 700 i 800 w Finlandii.

Najważniejsze wydarzenia od 2000

W pierwszej dekadzie XXI wieku do produkcji skierowano trzy serie: lekką BL, średnią BM i serię BH o podwyższonej wytrzymałości. Początkowe zmiany własnościowe w firmie macierzystej w Finlandii nie miały wielkiego wpływu na sytuację w Brazylii, lecz gdy w 2004 roku właścicielem Valtry został koncern AGCO, w VdB dokonano znaczących zmian organizacyjnych.

Przemysł produkcji ciągników w Brazylii korzystał z rządowego pakietu stymulacyjnego ”Modafrota”, którego celem była modernizacja krajowych ciągników we wczesnych latach początku XXI wieku. W 2007 roku świat zdał sobie sprawę z groźby zmiany klimatu, co pobudziło wzrost produkcji biopaliw. W końcu 2006 roku rynek ciągników w Brazylii ożywił się. Poprawa ta przyniosła największe korzyści firmie Valtra, która tradycyjnie kontrolowała około 50% rynku ciągników na plantacjach cukru. W roku 2008 sytuacja ekonomiczna zaczęła się pogarszać, a w 2009 roku nastąpił gwałtowny spadek wolumenu produkcji przemysłu maszyn rolniczych. Mimo wszystko, działalność firmy Valtra w Brazylii ciągle ewaluuje.

Działalność w oparciu o jakość

Wysoka dokładność i narzędzia pomiarowe wymagane do produkcji uzbrojenia stanowiły podstawy wysokiej jakości ciągników Valtra. Certyfikat jakości ISO 9001 wprowadzony został do przemysłu w późnych latach 80-tych. W grudniu 1993 roku firma Valtra z Finlandii została pierwszą na świecie fabryką ciągników, która uzyskała ten certyfikat. Tę samą procedurę przeszły fabryka silników i Valmet do Brasil, które zdobyły certyfikaty w roku 1995. W 1996 roku firma Valmet do Brasil oficjalnie zmieniła nazwę na Valtra do Brasil.

Valtra, działająca nieprzerwanie na rynku brazylijskim od 50 lat, uznawana jest za ‘’ciągnik krajowy’’. Jakość produktu i obsługi klienta jest bardzo wysoka i klienci w Brazylii cenią trwałość i żywotność Valtry. Przez ostatnie pięć lat z rzędu Valtra otrzymywała od brazylijskich producentów trzciny cukrowej nagrodę Master Cana Award za najlepszy produkt i serwis techniczny.

W 2006 roku VdB otrzymała certyfikat OHSAS 18001 Occupational Health and Safety Management Certification a w 2002 - ISO 1400 Environmental Management Certification. Firma jest jednym z pionierów zarządzania środowiskiem w Brazylii. Ciągniki Valtra mogą jeździć na biopaliwie a firma bada obecnie możliwości stosowania etanolu przy wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii produkcji silników. Jedną z głównych przewag firmy Valtra do Brasil nad konkurencją jest fakt, że zakład produkcji silników AGCO Sisu Power mieści się w tym samym obiekcie, co fabryka ciągników. Obecnie Valtra do Brasil eksportuje swe ciągniki do 60 krajów świata. W samej Ameryce Południowej posiada 13 importerów a w Brazylii - 150 dealerów. W Polsce i Europie dostępne są wyłącznie ciągniki z fińskiej fabryki Valtra Inc.

 


« Powrót na stronę główną