Cztery ciągniki N113 HiTech 5: Prace komunalne w Wielkiej Brytanii w Derby

13.12.2016
Tous les tracteurs de Derby sont équipés de gyrophares et de clignotants LED jaunes. La suspension assure le confort des conducteurs à la fois sur la route et sur le terrain. La transmission HiTech 5 offre de nombreuses options de vitesses et de prises de
Jak w przypadku wielu innych miast i miasteczek w Wielkiej Brytanii, także w Derby jest wiele otwartych przestrzeni, takich jak wielohektarowe parki, boiska sportowe, pola golfowe, czy pasy zieleni. Tereny miejskie tego typu wymagają odpowiedniego utrzymania, takiego jak koszenie trawy, nasadzanie roślin, ścinanie drzew i transportu drewna, a także napraw infrastruktury, w tym dróg, murów i mostków. Wydział utrzymania miasta Rady miejskiej w Derby postawił na cztery ciągniki Valtra N113 do wykonania tych zadań. 

Ciągniki wykorzystywane do prac w Derby należą do serii N wyposażonej w przekładnie HiTech 5, amortyzowaną kabinę oraz przednią oś i ładowacz czołowy.

„Złożyliśmy zamówienie na początku roku. Ciągniki dotarły na wiosnę. Prawdopodobieństwo, że będziemy potrzebować równocześnie czterech ciągników z ładowaczami czołowymi jest bardzo małe, dlatego kupiliśmy 3, a każdy z ciągników jest wyposażony w ramę ładowacza. Dysponujemy także kilkoma łyżkami, widłami do palet i chwytakiem”, mówi David Wharrier, jeden z czterech operatorów wykonujących prace w mieście.

Dawid i jego zespół brali pod uwagę markę ciągnika, model i specyfikacje maszyn podczas podejmowania decyzji o zakupie. Założenie budżetowe to 10 lat pracy ciągników. 

„Wybór specyfikacji maszyny przy założeniu, że ma służyć 10 lat, to jak wróżenie z fusów”, przyz-naje David.

Priorytety: niskie zużycie paliwa i komfort 

Zakupione ciągniki muszą spełniać określone parametry i specyfikacje, podlegające ścisłej kontroli. Udźwig, nacisk osi, rodzaj opon itd. – kontrolerzy sprawdzają wszystko. Z uwagi na wielką powierzchnię pracy ciągniki muszą być zdolne do pokonywania sporych odległości po drogach publicznych, co oznacza, że muszą jeździć na standardowym oleju napędowym. Dlatego koszty paliwa w przeliczeniu na godzinę pracy, w porównaniu z maszynami rolniczymi są wysokie. 

„Nawet niewielkie różnice w zużyciu paliwa pomiędzy maszynami różnych marek i modeli po zsumowaniu dają konkretne liczby. Z tego powodu wnikliwie sprawdzaliśmy zapotrzebowanie ciągników na paliwo”, mówi David.

Zaraz za parametrami czysto technicznymi plasują się opinie operatorów i potrzeby szkoleniowe. 

„Operator ciągnika spędza w kabinie długie godziny, szczególnie latem. W przypadku prac na arenach sportowych rozpoczyna pracę nawet o 4 lub 5 rano, tak aby skończyć pracę zanim pojawią się zawodnicy. Klimatyzacja jest nieodzowna, także dla zapewnienia komfortu pracy operatora. W końcu będą jeździć ciągnikiem przez 10 lat”. 

Dobrze przemyślany wybór

Operatorzy mieli możliwość odbycia jazd próbnych różnymi ciągnikami przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. 

„Nasi pracownicy mieli tydzień na testowanie ciągników różnych marek. Wszystkie ich pytania przekazywaliśmy dealerom. W przypadku ciągników Valtra była to firma David Eaton Tractors Ltd. Pracownicy salonu David Eaton byli naprawdę bardzo pomocni. Zaimponowali nam tym, że nie pozostawili żadnego pytania bez odpowiedzi”, przyznaje David.

„Może się wydawać, że nasze ciągniki są za duże i za mocne do niektórych prac, w końcu najmocniejsza jednostka ma 130 KM (96 kW) i turbodoładowanie. Dokonaliśmy świadomego wyboru, aby nigdy nie zabrakło mocy podczas prac w zimie”, mówi David.

Nie pominęliśmy także doboru opon. Derby ciągnie się przez 11 km, więc w celu dotarcia do miejsca wykonania pracy często trzeba wyjechać na drogę publiczną. Wymaga to odpowiednich opon. Z drugiej strony, twarde opony niszczą murawę na stadionie albo polu golfowym. Dlatego trzy z ciągników Valtra mają opony Nokian 440/80R28 (przód) i 540/80R38 (tył). Nasz czwarty ciągnik, który pracuje głównie na polu golfowym, ma opony Michelin Cargo-XBib w rozmiarze 560/60R22.5 i 650/65R30.5. Nawet podczas najgorszej niepogody, uszkodzenia od opon na torach golfowych są minimalne. 

Na polach golfowych stosujemy 5,2-m kosiarkę bębnową, na boiska mamy dodatkowo kilka 4,9-m kosiarek rotacyjnych do trawy poza obszarem gry. Mamy też brony aktywne i siewniki. Dużo też jeździmy z przyczepami. Zwykle jeden ciągnik pracuje w sekcji drzewnej. 

„Skonstruowaliśmy nawet narzędzie do transportu kijów golfowych!”, dodaje David. 



« Powrót na stronę główną