Nowa generacja ciągników napędzanych na biogaz

04.06.2015
Nowa generacja ciągników napędzanych na biogaz
Kilka lat temu Valtra rozpoczęła limitowaną produkcję seryjną ciągników napędzanych biogazem. Od tamtego czasu projekt podlegał ciągłemu rozwojowi. Właśnie uruchomiono produkcję najnowszych modeli dwupaliwowych. N103.4, N113 i N123 dostępne są z przekładnią HiTech 3 lub HiTech 5.

Udoskonalanie ciągników na biogaz jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników, którzy oczekują, że będą one działać tak samo wydajnie przy wszystkich zadaniach, we wszystkich warunkach i z każdym rodzajem sprzętu, bez względu na to, czy spalają olej napędowy, czy biogaz. Zasadniczo operator nie powinien czuć różnicy na jakim paliwie pracuje ciągnik. Inne kluczowe założenia obejmują utrzymanie dużej wydajności, optymalizację wykorzystania biogazu oraz kontrolę emisji spalin. Dla właścicieli ciągników zastosowanie biogazu wiąże się również ze znacznymi oszczędnościami na kosztach paliwa. 

Ciągniki z instalacjami dwupaliwowymi mogą spalać olej napędowy albo mieszaninę oleju i biogazu. W tym drugim przypadku spalana jest tylko mała ilość oleju. Aby jeździć na samym biogazie, silnik musi mieć świece zapłonowe – wykluczona będzie wówczas jazda na samym oleju. 

Podczas gdy pierwsze ciągniki na biogaz marki Valtra spalały mieszaninę składającą się w 83 % z biogazu i w 17 % z oleju napędowego, nowe modele zmieniają ten wskaźnik dynamicznie, dostosowując go do warunków jazdy. Na przykład po rozruchu zimnego silnika ciągnik może jeździć całkowicie na oleju, natomiast w trudnych warunkach jazdy – w 90 % na biogazie. 

Zaprojektowano w Szwecji i Niemczech

Modele ciągników Valtra na biogaz zaprojektowano we współpracy ze szwedzkim rządem w ramach projektu MEKA i w ramach projektu sponsorowanego przez władze Bawarii w Niemczech. Jednym z celów szwedzkiego projektu było uzyskanie danych pomiarowych do wykorzystania na potrzeby szwedzkiego i – być może – unijnego ustawodawstwa, jako że rejestracja ciągników na biogaz w dalszym ciągu wymaga specjalnej akceptacji, ponieważ brak odpowiednich przepisów.

Ciągniki z instalacjami dwupaliwowymi zostały też dobrze przyjęte w Rosji, gdzie Valtra otrzymała srebrny medal na wystawie AgroSalon, która odbyła się w zeszłym roku w Moskwie. W Rosji paliwem alternatywnym nie jest biogaz, ale gaz ziemny. Najnowsze prace rozwojowe skupiają się na zwiększeniu pro dukcji seryjnej i utrzymaniu niskiego poziomu emisji. Ciągniki na biogaz są zasadniczo przyjazne środowisku, ponieważ wykorzystują paliwo odnawialne. Mimo to trwają prace nad redukcją emisji tlenku azotu, cząstek stałych, a w szczególności metanu. Aby rozwiązać problem polegający na tym, że w silnikach na biogaz część metanu się nie spala, zaprojektowano inteligentne systemy sterowania silnikiem oraz różne katalizatory.

W celu usprawnienia produkcji seryjnej i usług związanych z częściami zamiennymi do ciągników na biogaz wszystkie podzespoły są standaryzowane i opisane w stosownej dokumentacji. Na przykład zbiorniki na paliwo oraz ich mocowanie dostarczane są na miejsce montażu jako pojedynczy pakiet. Zmieniono także projekt rury wydechowej, w szczególności dla ciągników na biogaz, a katalizator metanu przerobiono tak, aby pasował do osłony tradycyjnego katalizatora DOC. 



« Powrót na stronę główną