Silniki emitują mniej substancji szkodliwych, przy mniejszym zużyciu paliwa

25.11.2013
Silniki emitują mniej substancji szkodliwych, przy mniejszym zużyciu paliwa

Pierwsza norma emisji spalin dla silników napędzających maszyny nie poruszające się po drogach i wytwarzających moc ponad 130 KW weszła w życie w 1996 roku w Europie i Ameryce Północnej. Wcześniej nie było żadnych ograniczeń emisji dla ciągników i kombajnów.

W roku 1996 ilość tlenków azotu w gazach wydechowych musiała być zmniejszona o 30 procent, a ilość cząstek stałych o 10 procent. Od tego czasu następowało znaczące zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach.

Od 1996 r. amerykańska federalna Agencja Ochrony Środowiska (EPA) oraz Unia Europejska wprowadzają coraz to bardziej surowe wymogi dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji. Terminologie dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji stosowane przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA) i przez Unię Europejską nieznacznie się różnią. EPA używa terminu „Tier”, natomiast Unia Europejska – terminu „Stage”. Podstawowy zakres norm emisji spalin obejmuje najważniejsze ich elementy: cząstki stałe (PM), węglowodory (HC) oraz tlenki azotu (NOx). W 2014 r normy emisji spalin dla maszyn off-road wchodzą w ostatnią fazę – Tier-4 Final. W rezultacie, silnik emituje 97 % mniej tlenków azotu i cząstek stałych, niż to miało miejsce w 1995 roku.

Cele normy Tier 4 Final zostały osiągnięte przede wszystkim dzięki selektywnej redukcji katalitycznej SCR, pozwalającej na optymalizację spalania w silniku tak daleko, jak tylko pozwalają na to możliwości techniczne. Gazy spalinowe są mieszane w rurze wydechowej z roztworem wodnym mocznika (AdBlue), który jest całkowicie nieszkodliwy dla środowiska i łatwy w użyciu.

Wprowadzenie normy Tier 4 Final, wymusiło konieczność wprowadzenia do konstrukcji silni-ków układu recyrkulacji spalin EGR. Układ ten powoduje, że część spalin zawierającą sporą ilość cząstek stałych, doprowadza się z powrotem do silnika.

Ciągniki Valtra napędzane są silnikami AGCO Power, które są pionierskie w stosowaniu technologii SCR, wyznaczając standardy dla całej branży. Valtra i AGCO Power wprowadził tą technologię do ciągników Serii S w 2008 roku. Technologia ta również jest stosowana i sprawdza się przez dziesięciolecia w silnikach stosowanych w przemyśle i w ciężarówkach. Najnowsze silniki, spełniające normy Tier 4 Final, są również wprowadzane w nowej Serii S. Silnik doładowywany jest dwiema turbosprężarkami, z czego jedna z nich posiada elektronicznie sterowany zawór upustowy, regulujący poziom doładowania.

Nowe silniki oferują niezawodność, niskie koszty utrzymania i małe zużycie paliwa. W naszych ciągnikach nie są potrzebne drogie filtry cząstek stałych, ponadto mogące powodować przegrzanie silnika i ulegające po pewnym czasie zatkaniu. Dzięki temu silniki mają niższą temperaturę pracy i o wiele dłuższą żywotność. Spalanie jest teraz zoptymalizowane, co pozwoliło na podniesienie ciśnienia wtrysku do 2000 bar. Pozwala to na niezwykle dokładne rozpylenie paliwa w silniku a spalanie jest jeszcze bardziej efektywne.

Wymagania nowych norm emisji spalin będą wprowadzane w kolejnych etapach również w mniejszych silnikach. Valtra i AGCO Power posiada już niezbędne technologie w tym zakresie, dostosowane do mniejszych jednostek napędowych. Choć szczegóły konstrukcyjne w poszczególnych silnikach różnią się, Klient zawsze otrzymuje silnik przyjazny środowisku, o długiej żywotności, trwały, niezawodny i oszczędny.


« Powrót na stronę główną