Serie N i T nagrodzone za wzornictwo

13.05.2016
Nowe ciągniki serii N i T nagrodzone z wzornictwo

Kiedy zespół inżynierów Valtry przystępował do projektowania ciągników serii N czwartej generacji, chciał stworzyć najmocniejszy czterocylindrowy ciągnik na świecie i zachować przy tym jego wszechstronność. Zespół projektowy sprostał zadaniu, a uzyskany efekt okazał się sukcesem. Nowa seria N zyskała przychylność klientów i zdobyła wiele nagród.

Stworzona przez Valtrę nowa seria N otrzymała wiosną prestiżową nagrodę wzornictwa przemysłowego Red Dot w kategorii wzornictwa produktu. Wcześniej w listopadzie seria N otrzymała na targach rolniczych Agritechnika w Hanowerze nagrodę Golden Tractor for Design. Jury złożone z 24 europejskich dziennikarzy rolniczych wskazało serię N jako najlepiej zaprojektowany ciągnik roku.

„Seria N czwartej generacji jest blisko powiązana z ostatnią serią T. Obie serie mają taką samą podstawową kabinę, ale różne błotniki i rury wydechowe. Ponadto w serii N kabina znajduje się nieco niżej i bardziej z tyłu”, wyjaśnia Kimmo Wihinen, dyrektor ds. projektowania w Valtrze. 

Seria N została opracowana do stosowania na podwórzach gospodarskich, w lasach i w terenie zabudowanym, więc gabaryty tych ciągników są mniejsze niż ciągników serii T stosowanych głównie do wymagających prac polowych. Z tego samego powodu w serii N priorytetem była widoczność z kabiny, co udało się osiągnąć po części za sprawą kompaktowego przodu maski.

Ergonomia, funkcjonalność i inteligentne funkcje

Projektantów przemysłowych Valtry nie zajmowało wyłącznie to, jak będzie wyglądał nowy ciągnik – w zasadzie stanowiło to jedynie niewielką część ich pracy. Ich uwaga skupiona była na praktyczności, jakości, bezpieczeństwie, łatwośći serwisowania, ergonomii, użyteczności i produktywności. 

„Na przykład zamontowany na słupku kabiny wlot powietrza został tak zaprojektowany, aby pobierał czystsze i chłodniejsze powietrze z boku kabiny, a nie gorące powietrze wylotowe z silnika. To rozwiązanie mniej obciąża silnik, co z kolei zmniejsza hałas wiatraków i zużycie paliwa. Takie szczegóły konstrukcyjne mają duży wpływ na parametry pracy ciągnika”, podkreśla Wihinen. 

Innym świetnym detalem konstrukcyjnym jest latarka wbudowana w słupek D dostępna w ramach dodatkowego pakietu oświetleniowego. Kiedy jest na swoim miejscu, służy jako oświetlenie kabiny, ale operator może ją wyjąć i stosować jak zwykłą latarkę. To rozwiązanie konstrukcyjne ma trzy oczywiste zalety: stałą dostępność latarki na pokładzie, wygodne miejsce jej przechowywania i ładowanie podczas przechowywania, kiedy służy jako oświetlenie kabiny. Ponadto latarka ma magnetyczną końcówkę, dzięki której przylega do każdej metalowej powierzchni, zwalniając ręce operatora. Jeżeli w pobliżu akurat nie ma metalowych powierzchni, płaskie boki latarki sprawiają, że można ją łatwo postawić.

Drogie narzędzia, tanie części

Projekt konstrukcji nie tylko znacznie wpływa na kształty ciągnika i jego parametry pracy, ale także na wydajność procesu produkcji. Przykładem mogą być nowe tylne błotniki, które mają teraz zwartą, jednoczęściową budowę, co zapobiega gromadzeniu się błota po jego wewnętrznej stronie, a ponadto sprawia, że lepiej wyglądają i łatwiej się je produkuje. Tym niemniej koszty narzędzi do wykonania form są wyższe.

„Całkowicie nowa rama kabiny ma znacznie więcej prasowanych elementów niż poprzednia, przy czym faktyczna liczba części oraz szwów spawalniczych zmalała. W efekcie wyprodukowanie ramy kabiny zajmuje około 40 procent mniej czasu. Wymiary też są teraz znacznie dokładniejsze, a ogólna konstrukcja jest mocniejsza”, dodaje Wihinen.

Serie N i T nagrodzone za wzornictwo


« Powrót na stronę główną