Tyłem do przodu

18.12.2012
O produktywności ciągnika możemy mówić tylko poprzez perspektywę jego wyposażenia. Jeśli, tak jak TwinTrac, pozwala ono zaangażować maszynę do większej liczby różnych prac to przekłada się to wprost na dodatkowy dochód i niższe koszty utrzymania ciągnika.
W naszych ciągnikach system jazdy do tyłu nosi nazwę TwinTrac. Montowany był z początku tylko w serii T, obecnie można go także założyć w mniejszych maszynach, nawet serii N. Ale także w największych S-kach. Najszybciej do tego przekonali się leśnicy. Jednak i w rolnictwie wciąż znajduje się wiele możliwości wykorzystania, choćby z zestawem kosiarek. Jednak najszersze pole do popisu, ma ciągnik z układem TwinTrac w zadaniach komunalnych.

Prosto i wygodnie

Kierownica TwinTrac umieszczona jest pośrodku tylnego panelu. Dzięki temu jest ona centralnie na środku kabiny i operator ma bardziej ergonomiczne stanowisko pracy. Zmiany zaszły także w pozostałych elementach tego układu. Nowy TwinTrac ma pedał gazu, i sprzęgło sterowane elektrycznie potencjometrami.

Nowe modele ciągników Valtra, które są przygotowywane pod system jazdy do tyłu mają również na prawym tylnym słupku wyświetlacz, taki sam jaki jest na słupku przednim. Dzięki temu, także w pozycji odwróconej operator ma te same informacje co podczas jazdy do przodu.

Tylko siedzisko

W przypadku modeli serii N HiTech, z biegami zmienianymi dźwigniami, po obróceniu siedziska dźwignie znajdują się nieco z tyłu. W modelach serii N lub T z nowym podłokietnikiem ValtraArm jest jeszcze łatwiej, gdyż fotel obraca się z podłokietnikiem. Tym samym mamy pełną kontrolę nad funkcjami, szczególnie hydrauliki bez konieczności zmieniania sposobu ich obsługi – wciąż robimy to z ręką opartą na podłokietniku.

Sam obrót trzeba wykonać dwoma dźwigniami. Najpierw trzeba nieco odsunąć fotel do tyłu, dzięki czemu robimy miejsce dla nóg a następnie drugą dźwignią zwolnić blokadę i obrócić siedzenie o 180°.

O ile operowanie ciągnikiem – zmiana biegów, hamowanie i przyspieszanie nie ulega zmianie, to jak podkreślają operatorzy ciągników jeżdżących w pracy tyłem do przodu, mają jeszcze lepszą widoczność i kontrolę nad maszyną oraz możliwość zwiększenia wydajności i jakości pracy.  


« Powrót na stronę główną