Specjalista w przełączaniu pod obciążeniem

09.12.2013
Valtra z założenia konstruuje maszyny, które mogą być dostosowywane do życzeń Klientów. Takimi ciągnikami mają być także sprawdzone konstrukcje serii N.
Są one dostępne w 4 różnych wariantach. Produkcja ciągników serii  N odbywa się w nowoczesnym zakładzie, w fińskiej miejscowości Suolathi. W ciągu ostatnich lat w fabrykę zainwestowano 50 mln euro. Z taśmy schodzi tam rocznie około 10 tys. ciągników, z czego więcej niż połowę stanowią modele z serii N. 50 godzin prób eksploatacyjnych pozwoliło nam dobrze poznać model N123 HiTech 5 ze sprzęgłem hydrokinetycznym HiTrol.

Dynamiczny czterocylindrowiec

Pod maską testowanej przez nas maszyny pracował nowoczesny, 4-cylindrowy silnik Agco Power 44 AWI-4V o pojemności skokowej 4,4 l i mocy znamionowej 137 KM. Silnik osiąga moc maksymalną, wynoszącą 143 KM. Maksymalny moment obrotowy, wynosi 540 Nm. Silnik Agco Power wyposażony jest w układ wtryskowy Common Rail z systemem sterowania elektronicznego EEM4. Ciśnienie wtrysku zostało zwiększone do maksymalnie 1800 bar. Dzięki sięgnięciu po technologię SCR ciągnik odpowiada normie emisji spalin 3b. Może on znów swobodnie oddychać i nie musi już spalać gazów spalinowych. W celu ochrony katalizatora i rozpylaczy roztworu AdBlue, zainstalowano specjalny czujnik. Jeżeli zarejestruje on w katalizatorze SCR temperaturę wyższą niż 400°C, silnik automatycznie podnosi prędkość obrotową biegu jałowego do 1000 obr./min. Po ciężkich pracach pociągowych ciągnik powinien się wystarczająco wychładzać w celu oszczędzania wspomnianych komponentów. Prędkość obrotowa 1000 obr./min nie jest oczywiście standardem. W modelach N może być stosowana elastyczna prędkość biegu jałowego. W pozycji neutralnej wynosi ona 850 obr./min, w pozycji postojowej – 650 obr./min. Pozwala to znacznie zaoszczędzić paliwo.  

5 biegów pod obciążeniem

Ten, kto jest zaznajomiony z ciągnikami Valtra, przy wsiadaniu do kabiny od razu dostrzeże nowy, nieruchomy uchwyt do zmiany biegów. Teraz do ich przełączania służą przyciski. Na gałce uchwytu znajduje się przycisk do zmiany zakresu biegów i przycisk do zmiany biegów przełączanych pod obciążeniem. Model N123 HiTech 5 jest wyposażony w przekładnię częściowo przełączaną pod obciążeniem (ta wersja dostępna jest tylko w modelach N123, N113, N103 i N93). Stosowane są 4 zakresy po 5 biegów przełączanych pod obciążeniem i przekładnia nawrotna. Daje to 20 biegów do przodu i tyleż do tyłu. Do tego dochodzi 10 biegów pełzających w obie strony. Zgodnie z informacją od producenta, stopień wzrostu prędkości od pierwszego do piątego biegu przełączanego pod obciążeniem, wynosi 128 %. W praktyce wygląda to dobrze. Stopniowanie prędkości w zakresach biegów jest wyjątkowo harmonijne. Pod względem precyzji procesu przełączania biegów, przekładnia nie ma sobie równych.

Rzadko mieliśmy do czynienia z przekładniami, w których zmiana biegów przełączanych pod obciążeniem i zakresów biegów przebiegałaby w podobnie łagodny sposób. Prawdopodobnie wiąże się to ze stosowaniem systemu doboru przełożeń Speed Matching i sprzęgła hydrokinetycznego HiTrol. System Speed Matching zapewnia załączanie odpowiednich biegów, zaś sprzęgło hydrokinetyczne HiTrol umożliwia miękkie i łagodne ruszanie. Podczas zmiany zakresów, system sterowania pracą przekładni dokonuje wyboru optymalnego biegu przełączanego pod obciążeniem i załącza go, uwzględniając prędkość jazdy i prędkość obrotową silnika.

Zróżnicowane funkcje automatyczne odciążają traktorzystę od czynności obsługowych. Automatyka biegów przełączanych pod obciążeniem może działać w dwóch różnych trybach. W trybie nr 1 system zmienia wszystkie biegi pod obciążeniem w obrębie zakresów A, B, C i D, w zależności od obciążenia i pozycji pedału gazu. Zapewnia to komfortową jazdę w transporcie drogowym i odciąża traktorzystę od zbędnych czynności. Ten tryb automatyki jest bardzo praktyczny. W drugim trybie można indywidualnie nastawiać punkty przełączania (wartość prędkości obrotowej silnika). Ale to nie wszystko: dodatkowo dostępna jest funkcja redukcji przełożenia Kick Down. Podobnie jak w przypadku samochodu osobowego, w celu osiągnięcia maksymalnego przyspieszenia, po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia, włączany jest niższy bieg przełączany pod obciążeniem. Sposób reakcji przekładni nawrotnej można dowolnie zmieniać. My jednak byliśmy bardzo zadowoleni z ustawienia fabrycznego. 


« Powrót na stronę główną