share

Dezynfekcja kabin w ciągnikach po każdej zmianie to konieczność walki z wirusem

Rolnicy i ich podwykonawcy mają co robić wiosną. Bywa, że ich ciągniki pracują na wiele zmian co dobę – i zmieniają się zatem prowadzący je członkowie rodziny gospodarza lub jego pracownicy. W dobie pandemii koronawirusa koniecznością jest mycie i dezynfekcja kabin po każdej zmianie pracy.

O czystość i dezynfekcję można zadbać oferowanymi przez Valtra preparatami w aerozolu do szyb i tapicerki. Za pomocą preparatu w aerozolu i szmatki należy dokładnie wyczyścić kierownicę, uchwyty, klamki, szyby, przełączniki w kabinie oraz przyciski i dźwignie zaworów hydrauliki zewnętrznej. Nie wolno przy tym używać szmatki ponownie.

Czynności te wykonuje traktorzysta schodząc ze zmiany pracy. Zdezynfekowawszy ciągnik, nie wolno mu go dotknąć. Traktorzysta rozpoczynający zmianę pracy również musi sprawdzić, czy ciągnik dokładnie zdezynfekowano. Ważna jest również dokładna dezynfekcja kluczyków do ciągnika po każdej zmianie – i staranne przetarcie butelki z preparatem w aerozolu, zanim trafi do kolejnego traktorzysty.

Dezynfekcja nie dotyczy wyłącznie ciągników – trzeba zadbać o rękojeści pistoletów dystrybutorów paliwa i AdBlue, a także zaworków na wężach sprężarek używanych do pompowania ogumienia ciągników. Elementy te czyści się po każdym użyciu. Każdy, kto pracuje ciągnikiem, powinien mieć przy sobie środek do dezynfekcji rąk, aby użyć go po zajęciu miejsca w kabinie.

Poza dezynfekcją wnętrza kabiny ważne jest zdezynfekowanie wszystkich zewnętrznych powierzchni dotykanych przez traktorzystów – złączek hydrauliki i przewodów hamulcowych, WOM, a nawet pistoletów dystrybutorów oleju napędowego i AdBlue.

 

Ciągnik N134 podwykonawcy rolnego i jego wielu traktorzystów

Urakointi Kaunikkila Oy oferuje szeroką gamę usług podwykonawczych w leżącej w środkowej Finlandii miejscowości Jyväskylä i jej okolicach. Firma używa ciągnika Valtra N134, ładowarek kołowych, niewielkich pojazdów dostawczych i ciężarowych oraz szeregu innych maszyn. Ciągnik służy zimą do odśnieżania, posypywania nawierzchni piaskiem, załadunku śniegu na pojazdy ciężarowe. W miesiącach letnich maszyna służy do zamiatania, mycia i równania dróg oraz koszenia poboczy.

Klientami firmy są samorządy, dyrekcja dróg publicznych oraz właściciele dużych posiadłości. Część pracowników firmy zatrudniona jest w wewnętrznym zakładzie wytwarzającym części dla przemysłu metalowego i odbiorców prywatnych.

– Nasza Valtra ma zwykle jednego, konkretnie przydzielonego traktorzystę, lecz w szczytowych miesiącach używana jest na zmianę przez kilka osób – mówi Aino Kaunikkila, dyrektor generalny Urakointi Kaunikkila Oy.

Na szczęście wśród pracowników firmy nie zdarzył się przypadek koronawirusa. Firma dmucha jednak na zimne i przykłada znaczną uwagę do czyszczenia i dezynfekcji maszyn, a także do dystansu społecznego między pracownikami – po to, by ograniczyć rozprzestrzenianie się COVID-19.

Matti Harinen, pracownik firmy Urakointi Kaunikkila Oy, demonstruje sposób dezynfekcji kierownicy, klamek, uchwytów, przełączników i szyb ciągnika za pomocą odpowiedniego preparatu.

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE
ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA