share

106 lat skandynawskich ciągników

Ciągniki buduje się od roku 1889, choć pierwsze modele nie były jeszcze w pełni funkcjonalne. Pierwszy działający traktor napędzany silnikiem spalinowym powstał w 1892 r., gdy amerykańska firma Waterloo Gasoline Engine Company zaprezentowała ciagnik Waterloo Boy. W tym samym roku firma Case skonstruowała pierwszy traktor z silnikiem diesla. To sprawia, że w tym roku obchodzimy 130 rocznicę skonstruowania pierwszego ciągnika. Z kolei korzenie firmy Valtra sięgają 106 lat.

Historia firmy Valtra rozpoczyna się w 1913 r., gdy firma Munktell połączyła wewnętrzny silnik spalinowy z karoserią lokomotywy, tworząc w ten sposób pierwszy ciągnik. Więcej na temat pierwszych modeli Valtra można dowiedzieć się z poprzedniego numeru Valtra Team.

 

Ciągnik = napędzany silnikiem spalinowym pojazd do ciągnięcia maszyn

Lokomobila = napędzany silnikiem parowym pojazd do ciągnięcia maszyn

Model Munktells 20-24 został wypuszczony na rynek w 1916 r. Ważył on 4,2 tony, czyli tylko połowę tego, co pierwszy ciągnik. Jak wskazuje nazwa, silnik miał moc 20–24 koni mechanicznych. Do roku 1925 wyprodukowano w sumie 2 270 maszyn. Choć model ten cieszył się powszechnym uznaniem wśród rolników, prawdziwe zapotrzebowanie na ciągniki przyszło dopiero w latach 30 XX wieku. Pierwszy ciągnik o wymiarach współczesnego traktora powstał już w 1921 r. wraz z produkcją modelu Munktells 22. Oferował on moc 22-26 KM i ważył 2580 kg.

Firmy J & C G Bolinders Mekaniska Verkstad oraz Munktells Mekaniska Verkstad połączyły się i utworzyły AB Bolinder-Munktells w 1932 r. Ich pierwszy model to BM 25, który również był pierwszą maszyną z pneumatycznymi, gumowymi oponami. Ta innowacja pozwoliła zwiększyć prędkość do 14 km/h. Model BM 25 był napędzany silnikiem średnioprężnym, który posiada pewne cechy podobieństwa do współczesnych silników dwupaliwowych.

W międzyczasie firma AB Volvo zaczęła produkować własne traktory w 1943 r. Pierwszy model Volvo to T41, który został opracowany wraz z Bolinder-Munktells i w zasadzie był taki sam, co model BM. Jedynymi różnicami był silnik i kolo­rystyka: traktory BM były zielone, a Volvo czerwone. Zarówno ciągniki Volvo, jak i BM, zaczęto malować na ten sam odcień czerwieni od 1957 r. Nazwę marki BM Volvo wprowadzono w późnych latach 50.

W 1951 r. fińska firma Valmet także zaczęła produkować ciągniki. Valmet i Volvo BM połączyły się w 1979 r., tworząc prawdziwie skandynawską markę ciągników. W ten sposób dzisiejsza marka Valtra cechuje się zarówno fińskimi, jak i szwedzkimi korzeniami. Po tym połączeniu zaczęto opracowywać nowe serie ciągników. Seria 05 Volvo BM Valmet miała premierę w 1982 r.

Warto zauważyć, że w trakcie historii firm Volvo, BM, Valmet i Valtra przynajmniej część z ich traktorów korzystała z oleju napędowego, albo w całości, albo częściowo.

W ten sposób historia Valtra i nordyckich ciągników trwa już 106 lat.

 

 

Te dwa modele traktorów dzieli ponad 100 lat, ale mają te same nordyckie korzenie.

 

 

 

Dane techniczne Munktells 30-40 Valtra Seria T
Silnik 2 cylindry dwusuwowe 6 cylindrów, czterosuwowy
Pojemność skokowa 14 l 6,6 / 7,4 l
Moc 30–40 KM 170–270 KM
Układ chłodzenia 380 l 28 l
Przekładnia 3+1 30+30 / ∞+∞ (CVT)
Prędkość maks. 4,4 km/h 43 / 53 / 57 km/h
Bak 140 l 380 l
Ciężar 8,3 tony 7,3 tony

 

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA