share

Seria 100 oferowała klientom większy wybór

Można powiedzieć, że rozwój naprawdę nowoczesnych ciągników rozpoczął się wraz z wypuszczeniem ciągnika Valmet 565 w 1965 r. Początkowo ciągniki były projektowane tak, by były przede wszystkim solidnymi, niezawodnymi narzędziami do pracy, natomiast w połowie lat 60. zaczęto brać pod uwagę także wygodę operatora i możliwe zastosowania ciągnika poza rolnictwem. Ten przełom zapoczątkował pracowitą, ale i pomyślną epokę dla projektantów i inżynierów w firmie Valmet.

Seria 100 stanowiła pierwszy krok ku większym ciągnikom. W serii znalazły się cztery modele: Valmet 500, 700, 900 i 1100. Każdy z nich był żółty, podczas gdy poprzednie ciągniki Valmet były czerwone. Pierwszy w serii był Valmet 900, zaprezentowany w 1967 roku. Właściwie wszystko w tym ciągniku było nowe. Nowy, czterocylindrowy silnik Diesla dysponował mocą 89 koni mechanicznych, a wszystkie biegi w przekładni 8+2R były synchronizowane. Cicha i bezpieczna kabina ciągnika była w wyposażeniu podstawowym, a dźwignie zmiany biegów zostały umieszczone po prawej stronie kierowcy, by zapewnić więcej przestrzeni w kabinie. Wydatek układu hydraulicznego został podwojony do 46 litrów na minutę, żeby sprostać oczekiwaniom firm usługowych.

Więcej nowych modeli przedstawiono w 1968 roku, zaczynając od modelu Valmet 500 – ulepszonej wersji dobrze znanego modelu Valmet 565. Najbardziej zauważalną zewnętrzną zmianą był żółty kolor; poza tym wygląd się nie zmienił. Moc silnika wzrosła do 54 koni mechanicznych, a tylna oś została wzmocniona, by przenieść większe obciążenia i wytrzymywać ciężar w pełni bezpiecznej kabiny ciągnika, której wymagały nowe fińskie przepisy. Jeszcze tej samej wiosny wypuszczony został nowy model, tym razem Valmet 700. Najnowszy model zajmował miejsce między dwoma poprzednimi, a jego wygląd zewnętrzny i funkcje były takie same jak w większym modelu Valmet 900. Oba modele były wyposażone w hydraulicznie sterowane hamulce tarczowe i dwustopniowe suche sprzęgło, co było szczególnie przydatne przy zbiorze siana.

Największy model tej serii, Valmet 1100, został wypuszczony w 1969 r. Wspomniano o nim w poprzednich wydaniach ValtraTeam, gdy opisywany był jego rewolucyjny napęd na cztery koła i silnik z turbodoładowaniem. Ze względu na swoją ponad stukonną moc, Valmet 1100 przemawiał raczej do przedsiębiorców niż do rolników. W tym samym roku wypuszczono dwa nowe modele z napędem na cztery koła: Valmet 900-4 i 1100-4.

Cztery modele z serii 100 dawały klientom możliwość wyboru ciągnika dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Wprowadzenie kabin operatora oznaczało, że potrzebny będzie większy zakład produkcyjny, ponieważ fabryka Tourula w Jyväskylä okazała się zbyt mała. Odpowiednią przestrzeń znaleziono nieopodal Suolahti, gdzie fabryka Valtra stoi do dziś. W przyszłym roku przypada 50. rocznica tamtej przeprowadzki.

Valmet 100 Specyfikacja techniczna

Model Slogan reklamowy Silnik Moc, wg SAE Przekładnia Opony* Masa*
500 „MOCNY“ 310B 2,68 l / 3-cylindrowy 54 KM / 2300 obr./min (SAE) 6 + 2R przednie 16” tylne 28” 2100 kg
700 „MOCNIEJSZY“ 4015 3,98 l / 4-cylindrowy 75 KM / 2000 obr./min (SAE) 8 + 2R przednie 16” tylne 30” 2800 kg
900 „NAJMOCNIEJSZY“ 411A 4,18 l / 4-cylindrowy 89 KM / 2300 obr./min (SAE) 8 + 2R przednie 18/24” tylne 34” 3200 kg / 4000 kg
1100 „MOCNIEJSZY NIŻ NAJMOCNIEJSZY“ 411AS 4,18 l / 4-cylindrowy 115 KM / 2300 obr./min (SAE) 8 + 2R przednie 16/24” tylne 34” 3700 kg / 4000 kg

* 2WD / 4WD

 

 

 

 

 

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA