share

Valmet 702S

Bieżące serie modeli ciągników Valtra to F, A, N, T oraz S. Seria S obejmuje największe pojazdy. Obecnie firma Valtra (a wcześniej Valmet) produkuje trzecią generację modeli serii S. Pierwsze modele z literą S wyprodukowano już 45 lat temu w Suolahti, w Finlandii, a na rynku pojawiły się jako ciągniki Valmet 702S. Kolejną generację modeli serii S także produkowano w Suolahti, w latach 2000, a od tamtego czasu ciągniki serii S to najmocniejsze modele produkowane przez firmę Valtra. Trzecią generację wprowadzono na rynek w 2009 roku, a modele te są budowane we Francji, przy współpracy z AGCO.

W 1971 roku na rynek weszła seria 02, waz z jej pierwszym modelem – Valmet 502. W kolejnym roku wprowadzono na rynek większy model Valmet 702, a w 1973 roku pojawił się jeszcze większy model, czyli Valmet 1102.

Ciągniki serii Valmet 02 zostały zapamiętane przez użytkowników dzięki rozwiązaniom znacznie poprawiającym warunki pracy kierowców. Podłoga kabiny była płaska, a dźwignie zmiany biegów przeniesiono na prawą stronę. Poziom hałasu w kabinie był najniższy w porównaniu ze wszystkimi innymi ciągnikami dostępnymi wtedy na rynku. Dlatego właśnie ciągniki serii 02 były bardzo popularne, szczególnie na rynku fińskim.

Ważnym wydarzeniem w serii 02 było wprowadzenie na rynek, w 1975 roku, modelu Valmet 702S, który stanowił doskonałe uzupełnienie asortymentu. Jego czterocylindrowy silnik z turbosprężarką generował moc 102 KM (SAE). Rynki z radością powitały ciągniki serii S, ponieważ panowało na nich duże zapotrzebowanie na pojazdy tej wielkości. Każdy chwalił ich ekonomiczne osiągi, a w szczególności dużą moc.

Cechą charakterystyczną modelu 702S jest podniesiona maska, pod którą umieszczono turbosprężarkę. Napęd na cztery koła zwiększył wszechstronność ciągników mimo tego, że skutkowało to także zwiększeniem promienia skrętu. Zgodnie z raportem z badań przeprowadzonych przez Vakola (krajowy instytut badań maszyn rolniczych) w 1978 roku ciągnik Valmet 702S zapewniał dobre osiągi ze standardowym wyposażeniem.

Norma pomiarowa SAE określająca moc silnika bez akcesoriów była stosowana na początku lat 70. ubiegłego wieku.

Norma DIN pokazuje moc silnika z koła zamachowego, wraz z akcesoriami.

Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku silniki z turbosprężarką stawały się coraz bardziej popularne, także w ciągnikach z silnikami czterocylindrowymi. Firma Valmet była liderem w zakresie tych rozwiązań, szczególnie w silnikach trzy- i czterocylindrowych. Turbosprężarki stały się popularne, ponieważ podczas kryzysu energetycznego w latach 70. zapewniały ekonomiczne zużycie paliwa, którego cena stale rosła w ciągu kilku kolejnych lat. Patrząc z perspektywy czasu, należy stwierdzić, że ta innowacja firmy Valmet została wprowadzona w najlepszym możliwym czasie.

Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku wszystkie czterocylindrowe ciągniki Valmet wyposażono w napęd na cztery koła, dzięki czemu stały się one niezwykle wszechstronne. Seria ta została ponownie zaktualizowana w 1979 roku, gdy ciągniki miały nieznacznie jaśniejszy żółty lakier, a seria S została zmieniona na Valmet 903.

Ciągniki serii 02

Model Silnik Przekładnia Wejście na rynek
502 2,7 l / 3 cylindry / 54 KM (SAE) 6 + 2R 1971
702 4,2 l / 4 cylindry / 75 KM (SAE) 8 + 2R 1972
1102 4,2 l / 4 cylindry turbo / 115 KM (SAE) 8 + 2R 1973
702S 4,2 l / 4 cylindry turbo / 102 KM (SAE) 8 + 2R 1975
602  3,3 l / 3-syl. / 58 hv (DIN) 6 + 2R 1978

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA