share

System automatycznego sterowania ułatwia pielęgnację toru wyścigowego

 

System automatycznego sterowania ciągnikiem ułatwia uprawę ogromnych pól i wyznaczanie idealnie prostych linii. Jest on jednak także przydatny do wykonywania innych zadań, w innych miejscach. Przykładowo jego wykorzystanie na torze wyścigowym Vermo znacznie uprościło wykonywanie wszelkich prac utrzymaniowych.

Inspektor toru wyścigowego Vermo, Pan Juha Keskimaunu, przez ostanie 1,5 roku spędził 2800 godzin pracując na ciągniku T214 Direct. Ciągnik ten jest intensywnie eksploatowany, a praca nie należy do łatwych. Posiada on jednak moc wystarczającą do obsługi najcięższej równiarki.

„80% prac związanych z utrzymaniem toru jest automatycznie sterowanych. W czasie pomiędzy wyścigami, wykonuję jazdę manualnie, ponieważ robot nie zwraca uwagi na znajdujące się w pobliżu konie. Jednak podczas prac nocnych system automatycznego sterowania znacznie ułatwia mą pracę. Nie pracuje on szybciej, lecz jest dokładniejszy i prostszy w obsłudze, więc nie muszę cały czas skupiać się na precyzji jazdy. Komputer steruje cięgnikiem z dokładnością do 6-12 milimetrów” wyjaśnił Pan Keskimaunu.

Pan Keskimaunu zaprogramował automatyczne trasy dla równiarek o różnych szerokościach. Urządzenie porusza się po wyznaczonych liniach bardzo powoli i dokładnie, z powtarzalną precyzją rzędu kilku milimetrów. Koledzy obsługujący inne tory zainteresowali się rozwiązaniem stosowanym przez Pana Keskimaunu, co skutkuje tym, że dwa inne tory zamierzają nabyć ciągniki z systemem automatycznego sterowania.

„System automatycznego sterowania nie sprawdza się w każdych warunkach. Mamy tor treningowy pośrodku lasu, lecz sygnał pozycjonowania satelitarnego jest słaby pomiędzy drzewami. Trasę można zapisać, lecz sygnał nie jest dość precyzyjny, aby ją przejechać jedynie na automatycznym sterowaniu.”

13 hektarów do odśnieżenia

Po opadach śniegu na terenie Vermo jest 13 hektarów powierzchni do odśnieżenia - powierzchnia samego toru to 3 hektary. W parku maszynowym znajduje się ciągnik Valtra, ciężarówka i ładowarka kołowa. Regulowany pług FMG wykorzystywany jest jako pług śnieżny, a Länsikarhu jako dmuchawa do odśnieżania. Ciągnik można połączyć z posypywarką piasku. Ciężarówki wykorzystywane są do podlewania toru w okresie letnim. Sam ciągnik jest używany jako narzędzie ogólnego zastosowania do załadunku oraz innych prac.

„Powierzchnia toru musi być odpowiednio miękka oraz idealnie nachylona przy użyciu brony kolczastej. Lekka brona waży 3,5 tony, jest szeroka na 4 metry i wyposażona w 192 kolce. Ciężka brona waży 5,5 tony, jest szeroka na 4 metry i wyposażona tylko w 160 kolców. Przy niskich temperaturach T214 Direct nie uciągnie brony, więc używana jest ciężarówka o mocy 470 KM”, wyjaśnia Pan Keskimaunu.

Ciągnik wyposażony jest w ładowacz czołowy oraz układ jazdy tyłem TwinTrac do obsługi dmuchawy. Oświetlenie LED ułatwia pracę w nocy, a klimatyzacja jest niezbędna. Przekładnia bezstopniowa doskonale sprawdza się w tych warunkach pracy.

Ciągnik Valtra T214 Direct wyposażony jest w system automatycznego sterowania, który umożliwia jazdę wokół toru wyścigowego po zapisanej trasie, z dokładnością do około jednego centymetra.

„Na torze Vermo odbywa się około 90 wyścigów rocznie, plus organizowane są treningi i inne wydarzenia. Podczas dni treningowych tor jest bronowany rano i około południa. Podczas dni, gdy odbywają się wyścigi, tor jest stale bronowany, także pomiędzy kolejnymi wyścigami. Jeśli pada śnieg, musimy także odśnieżać podwórze i parking.

Nawet w dniach, kiedy nie odbywają się wyścigi, tor jest praktycznie stale zajęty, ponieważ firmy wynajmujące stajnie trenują około 80 koni. Na terenie znajduje się także kawiarnia i klinika weterynaryjna.” Inspektor Keskimaunu ma do dyspozycji dwóch pracowników, lecz zwykle sam prowadzi ciągnik Valtra.

„Trenerzy i instruktorzy mają własne wymagania odnośnie przygotowania toru. Staramy się ich słuchać, lecz utrzymanie toru to praca oparta na kompromisach i wymagająca podejmowania odpowiednich decyzji. Jeśli będziemy spełniać życzenia 150 osób, skutki tego będą opłakane.”

Na torze Vermo ciągniki wykorzystywane są od 1977 roku, a T214 Direct to już czwarty model ciągników Valtra. Obecny ciągnik został zakupiony z 5-letnim planem obsługi technicznej i leasingu, co pozwala dokładnie szacować koszty i zapewnia dostęp do nowych ciągników. Punkt serwisowy w Espoo znajduje się jedynie 15 minut jazdy od toru, a jego personel może też pracować w ogrzewanym hangarze w Vermo.

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE
HISTORIE UŻYTKOWNIKÓW

WIĘCEJ

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O SERII T

VALTRA SERII T