share

20 lat serii Valtra N

Ciągnik Valtra z serii N został po raz pierwszy zaprezentowany na targach Agritechnica w 2005 roku. Aby uczcić 20. rocznicę tego modelu, przyglądamy się ponad 20-letniej historii serii N.

Na długo przed serią N istniały „Mocne Czwórki”

«Valtra zawsze była pionierem w produkcji mocnych ciągników z 4-cylindrowymi silnikami. Ciągnik 702S o mocy 91 KM został wprowadzony w 1972 roku. W tamtych czasach uważano go za najmocniejszy 4-cylindrowy ciągnik, chociaż był dobrze znany głównie w Finlandii. Dziesięć lat później, wraz z modelem Volvo BM Valmet 805, historia mocnego 4-cylindrowego ciągnika została opowiedziana szerokiej skandynawskiej publiczności. Na początku lat dziewięćdziesiątych sprzedaż Valmeta rozszerzyła się na całą Europę, a nawet poza nią. Nowa seria 6000 składała się z modeli z czterema cylindrami, w tym znanego modelu 6400, który był produkowany przez znakomite 17 lat!  W kolejnych latach model 6850 mógł się pochwalić mocą 120 KM. Jednak z czasem zmieniły się wymagania dotyczące emisji spalin oraz potrzeby klientów. Ostatecznie następcą tych maszyn została nowa seria N, zaprezentowana w 2005 roku na targach Agritechnica. Dziś, po 20 latach (i niemal 65 000 wyprodukowanych traktorów serii N), możemy śmiało powiedzieć, że seria N jest najbardziej popularną serią Valtra do tej pory.

The turbocharger Valmet 702 S was launched in 1975. A couple of years later an attempt was made to be a full-liner with forage machinery.

TwinTrac was already popular in the 6000 Series, just like today in the modern N Series, where almost every fourth tractor has it.

Poszukiwanie właściwej drogi

Seria N nie była pierwszym ciągnikiem, którym próbowano zastąpić stare, dobre modele 6000. Najpierw pojawiła się bardziej kompaktowa seria C, a po niej bezpośredni następca serii 6000 – seria M. Niestety, obu nowościom trudno było zdobyć sukces na rynku. Seria C miała niewielką kabinę, a podwozie serii M było się zbyt długie. Okazało się, że zwycięska koncepcja to swego rodzaju hybryda tych dwóch modeli przejściowych. W praktyce oznaczało to rezygnację ze zbiornika paliwa wbudowanego w ramę. Jednak wiele innych dobrych funkcji i opcji przejętych z serii 6000 znalazło swoje miejsce.

Oczywiście klienci serii N mogli wybrać odpowiednią moc i opcje, których potrzebowali. Wszystkie modele były wyposażone w ulepszone silniki Common Rail oraz programowalne przekładnie i hydraulikę. W standardowym wyposażeniu znajdowały się amortyzacja kabiny i przedniej osi. W tym czasie zawieszenie przedniej osi nie było pneumatyczne, lecz korzystało z technologii zapożyczonej od spokrewnionej marki. Na pierwszym etapie wprowadzono modele Classic z suchym sprzęgłem oraz modele HiTech z rewersem elektrohydraulicznym (power shuttle). Modele Advance z oczekiwaną hydrauliką typu Load Sensing - zależną od obciążenia -pojawiły się pół roku później.

Numeracja modeli od tej pory kończyła się na „1”. Już w 2008 roku najmniejszy model N91 został zastąpiony modelami N82 i N92. „Mała N” korzystała z przedniej części serii A, dlatego nie miała przedniej osi amortyzowanej. Jedyną dostępną wersją przekładni była tradycyjna HiTech.

Seria N numer 1 — szybki rozwój

Rozwój w tamtych latach był szybki. W 2009 roku wprowadzono większe modele „drugiej generacji”: Versu (z 5-biegową przekładnią power shift) oraz Direct (z własną bezstopniową przekładnią Valtra). Miały też nowoczesny układ hydrauliczny z elektronicznym sterowaniem. Jednak w odróżnieniu od poprzednika Advance, nowe modele otrzymały oddzielne oleje do hydrauliki i skrzyni biegów. Funkcja ta (podobnie jak nowe, wydajniejsze pompy hydrauliczne) była wysoko ceniona przez klientów intensywnie eksploatujących ciągniki. Na targach Agritechnica 2011 zaprezentowano „trzecią generację” serii N, zgodną z nową normą oczyszczania spalin Stage IIIB.

Ciągniki wykorzystywały SCR (selektywna redukcja katalityczna): AdBlue jako neutralizator emisji tlenków azotu. Wygląd ciągnika został również zmodernizowany. Podwozie i przekładnia w dużej mierze zostały przejęte z poprzednich modeli. Nowa konstrukcja przedniej części z w pełni zintegrowanym ładowaczem czołowym znacznie poprawiła zwrotność i funkcjonalność wszystkich modeli! I oczywiście w następnym roku otwarto studio Unlimited! Odmiany przegubowe Valtra X zostały później ponownie przedstawione w trzeciej generacji serii N. Mimo że były dobrze znane i nawet pożądane przez sieć dealerską, sprzedaż nie była znacząca, więc „historia modeli przegubowych” wkrótce się zakończyła. Skrętny przedni TUZ Valtra LH Link, nagrodzony jako opcja fabryczna dla trzeciej generacji serii N, miało jeszcze krótszą karierę.

Trzycylindrowe ciągniki — ale z pięciostopniową przekładnią PowerShift!

Wkrótce po większych modelach całkowicie odświeżono także małe modele. Wyposażono je w silnik AGCO Power 33 — to jedyny przypadek użycia silników trzycylindrowych w serii N. Modele N93 i N103 miały niewielką moc silnika, co wykluczało montaż przedniego WOM. W efekcie wyniki sprzedaży w Europie Środkowej nie były wysokie. Natomiast te zwrotne ciągniki z krótkim zwisem przodu sprawdziły się dobrze w krajach skandynawskich. Przekładnia HiTech 5 została również wprowadzona w niższych modelach serii N. Innymi słowy — pięć zakresów PowerShift zamiast trzech, a wszystkie zmiany biegów odbywały się elektronicznie — bez dźwigni. Taka sama opcja wkrótce stała się dostępna w czterocylindrowych modelach N103.4, N113 i N123. Jedynie większy ciągnik N143 z silnikiem 4,9 l pozostał oferowany z przekładnią HiTech 3. Najwyższe wersje wyposażenia Versu i Direct obejmowały modele N143 i N163. Nieco później do oferty dodano także model N123.

The first-generation N Series released in 2005

The Valtra N Series has always been a multi-purpose machine like this N123 in the snowy forest

Valtra N serii czwartej i piątej generacji — wysoka moc i płynna praca

Wkrótce nadszedł czas na większą modernizację. Seria N czwartej generacji z całkowicie nowym wyglądem i nową kabiną została zaprezentowana rok po bardzo udanym debiucie serii T czwartej generacji. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2016 roku. Oferta modelowa składała się z sześciu modeli podobnych pod względem rozmiaru i wyglądu, tym razem z czterocylindrowymi silnikami. Premiera miała miejsce równocześnie ze standardem emisji UE Stage IV.

Modele o niższej mocy N104N124 z silnikiem AGCO Power 44 były dostępne tylko z przekładniami HiTech (5).

Były to również ostatnie modele, które mogły być wyposażone w sprzęgło hydrokinetyczne HiTrol, opcję wysoko cenioną w krajach nordyckich, lecz mało znaną w krajach takich jak Hiszpania i Francja. Gdy nadszedł czas normy emisji Stage V, bardziej kompaktowa seria G piątej generacji zajęła miejsce w tym segmencie mocy. Po zakończeniu produkcji mniejszych modeli serii N w 2020 roku nadszedł czas pożegnać HiTrol po ponad 30-letniej historii. Trzy większe modele N134N174 otrzymały nową wersję wyposażenia Active (hydraulika LS, ale ze sterowaniem mechanicznym), która stała się popularna. Modele te z silnikami AGCO Power 49 przeszły kilka modernizacji od początku produkcji. W 2019 roku normy emisji zostały stopniowo zmienione na Stage V, model po modelu, a hydrauliczne zawieszenie przedniej osi zostało zastąpiono amortyzacją pneumatyczną Aires

The fourth-generation N Series was also available with pivoting front linkage

Valtra N Series fourth-generation from 2015

Valtra fifth-generation N Series.

 

Finally, in 2021, the N Series “generation” evolved from “fourth” to “fifth” with a major cab inside update. In the same step, the software was made EU RMI regulation compatible. The change was made visible from outside by the new standard daytime driving lights. For years now, the biggest model has been the most popular and 42% of the fifth-generation N Series are sold with Direct CVT, slightly more than the next in popularity, the Active models.  During these 20 years, the most sold model has been the N101 with 6400 units, but the N175 is already coming closer! We can state that the Valtra N Series is now stronger and more stepless than ever!

This year at Agritechnica, there will be a Valtra N175 Direct on display featuring Valtra Unlimited customisation. To visit Valtra at Agritechnica and receive your free gift, pre-register here: Can’t get to Agritechnica? Ask your local Valtra dealer for a demonstration of the fifth-generation N Series.

 

Wreszcie, w 2021 roku „pokolenie” serii N ewoluowało z „czwartego” w „piąte” wraz ze znaczącą modernizacją wnętrza kabiny. W tym samym czasie oprogramowanie stało się zgodne z rozporządzeniem UE RMI. Zmiana była widoczna z zewnątrz dzięki nowym standardowym światłom do jazdy dziennej. Przez kilka lat największy model był najpopularniejszy, a 42% serii N5 sprzedawano z bezstopniową przekładnią Direct CVT, nieco więcej niż kolejnej pod względem popularności wersji Active. W ciągu tych 20 lat najpopularniejszym modelem był N101 z 6400 wyprodukowanymi ciągnikami, jednak model N175 już się do niego zbliża! Możemy stwierdzić, że seria Valtra N jest dziś mocniejsza i bardziej bezstopniowa niż kiedykolwiek wcześniej. W tym roku na Agritechnica zaprezentowany zostanie Valtra N175 Direct z indywidualnymi opcjami Valtra Unlimited. Aby odwiedzić Valtra na Agritechnica i otrzymać bezpłatne wsparcie, zarejestruj się wcześniej tutaj. Nie możesz przejdź na Agritechnica? Skontaktuj się z lokalnym dealerem Valtra, aby umówić się na demonstrację serii N piątej generacji tutaj.

ZNAJDŹ LOKALNEGO DEALERA

Lokalizator dealerów