Valtra może poszczycić się długą historią produkcji 6-cylindrowych ciągników. Valmet, Volvo BM, Steyr, Massey Ferguson i AGCO — każda z tych marek odegrała swoją rolę w historii ciągników Valtra dużej mocy. W tym artykule przyjrzymy się krótko historii dużych 6-cylindrowych ciągników, począwszy od ciągnika Valmet 1502 do nowoczesnego ciągnika Valtra serii Q.
1502: Pierwszy 6-cylindrowy ciągnik Valmet
Od połowy lat 60-tych firma Valmet słynęła z ciągników z silnikami 4-cylindrowymi. Ciągniki te osiągały wysoką moc dzięki zastosowaniu po raz pierwszy turbodoładowania. W 1975 roku firma Valmet wprowadziła na rynek pierwszy 6-cylindrowy, pełnowymiarowy ciągnik. Chociaż sześciokołowiec 1502 o imponującej mocy 136 KM nie odniósł wielkiego sukcesu handlowego, jest dobrze znany w kręgach miłośników ciągników.
Valmet 2005 i 2105 osiągają moc do 163 KM
W latach 70-tych ciągniki Valmet były sprzedawane głównie w Finlandii (i oczywiście w Brazylii). Jednak w latach 80-tych przed firmą Valmet otworzył się rynek międzynarodowy. Proces ten bez wątpienia przyspieszył w związku z przejęciem firmy Volvo BM specjalizującej się w ciągnikach rolniczych. Nowa seria ciągników „Nordic" została wprowadzona w 1983 roku wraz z ostatnim modelem 905 wyposażonym w 6-cylindrowy silnik Valmet o mocy 105 KM. W tamtym czasie istniało zapotrzebowanie na jeszcze mocniejsze ciągniki. W 1986 roku wprowadzono na rynek modele Valmet 2005 i 2105. Ciągniki te były unowocześnioną wersją Volvo BM 2600 sprzed siedmiu lat. Ciągnik był wyposażony w dużą, wygodną, dobrze ogrzewaną i klimatyzowaną kabinę, a jego wysokość całkowita wynosiła aż 340 cm. Miał też imponującą masę prawie 7 ton. Silnik Volvo o pojemności 5,5 litra oferował moc do 163 KM. Przekładnia pochodziła z serii Volvo BM 800 z połowy lat 60-tych, a sam ciągnik był pierwotnie przeznaczony do prac pociągowych. Valmet złożył u Volvo BM stałe zamówienie na 1000 ciągników, co utrzymało produkcję przez nieco ponad dwa lata. Była to ostatnia seria ciągników rolniczych produkowanych w Szwecji. Giganty zostały wysprzedane, ale nadal istniało zapotrzebowanie na nowsze, większe ciągniki.
Austriacka firma Steyr była kolejnym średniej wielkości „lokalnym” producentem o podobnym profilu. Firma Valmet była otwarta na możliwości nowej współpracy. Valmet i Steyr opracowały wspólny projekt „półciężkiego” ciągnika. Choć nigdy nie trafił on do produkcji seryjnej, powstało kilka prototypowych ciągników, a silnik odniósł znaczący sukces. Więcej szczegółowych informacji na temat tego okresu w historii Valtry można znaleźć w książkach cenionego historyka ciągników, Hannu Niskanena, który w tym czasie pracował jako dyrektor techniczny Valtry.
Valmet 8300 i 8600: coraz bliżej 200 KM
Duży silnik 612DS firmy Valmet był dostarczany do nowej generacji ciężkich ciągników Massey Ferguson 3690, więc obie firmy nawiązały kontakt już w latach 80-tych. Ciągniki Valmet 8300 i 8600 zostały wprowadzone na rynek pod koniec 1989 roku we współpracy z tą właśnie firmą. W tym czasie nie istniała jeszcze firma o nazwie AGCO. Obecnie istniejąca korporacja, do której należą Massey Ferguson i Valtra, została założona zaledwie rok później.
Marki różniły się cechami konstrukcyjnymi, w tym m.in. nowym projektem maski silnika firmy Valmet, który został wykorzystany w modelu 8100 oraz w serii Mezzo rok i półtora roku później. Ten model współpracy biznesowej wiązał się z pewnymi trudnościami, ale pomimo stosunkowo niewielkiej liczby sprzedanych ciągników, współpraca trwała długo. Ostatni z tych ciągników dostarczono w 1997 roku!
Pierwszy ciągnik Valtra serii S: od 200 do 300 KM
Pod koniec lat 90-tych konsolidacja rolnictwa i koncentracja na sprzedaży na kontynencie zwiększyły znaczenie ciągników o większej mocy dla przyszłego rozwoju firmy Valmet. Nową koncepcję ciągnika Valtra Serii S zaprezentowano na targach Agritechnica w 1999 roku. Był on wyposażony w niemiecką (ZF) przekładnię semi-powershift, nową kabinę z układem jazdy TwinTrac oraz wydajną, nowoczesną hydraulikę. Ciągnik był w pełni sterowany za pomocą terminala wykorzystującego system operacyjny Linux. W tym czasie firma Valmet zmieniła nazwę na Valtra.
Ciągniki nowej serii S były dużymi maszynami, jeszcze większymi niż model 2105 sprzed piętnastu lat. Silnik Sisu Diesel o pojemności 8,4 litra doskonale pasował do tego ciągnika. Seria S z 1999 roku była niezwykła. Niektóre funkcje można było uznać wręcz za zbyt zaawansowane, natomiast przekładnię typu semi-powershift za staromodną. Po dołączeniu do rodziny AGCO przed serią S otworzyły się nowe możliwości rozwoju. Jesienią 2007 roku zaprezentowano całkowicie nową serię S z przekładnią CVT. Chociaż wypuszczono niewielką liczbę egzemplarzy, seria S wyprodukowana w Suolahti miała duży wpływ na projekt kolejnych modeli.
Nowy 6-cylindrowy ciągnik serii Q uzupełnia gamę mocy Valtry
Jedną z charakterystycznych cech serii S od drugiej generacji jest to, że ciągnik o masie do 12 ton pokazuje pełnię możliwości dopiero wtedy, gdy osprzęt rolniczy i praca wymagają mocy ponad 300 KM. W rezultacie w ofercie Valtry istniała luka powyżej serii T (o masie nieco ponad 7 ton i mocy maksymalnej około 250 KM).
We wrześniu 2022 roku ta kwestia została ostatecznie rozwiązana! Seria Q oferuje moc do 305 KM przy rozsądnej masie własnej wynoszącej nieco ponad 9 ton, doskonale wypełniając lukę w zakresie mocy. Premiera serii Q była wielkim sukcesem. Podczas jazd próbnych okazało się, że cieszy się ona uznaniem wśród profesjonalnych rolników i firm usługowych. Wykazy zamówień jasno pokazują, że na ten ciągnik z niecierpliwością czekali zarówno dealerzy, jak i klienci. Seria Q to nie tylko nowy ciągnik uzupełniający portfolio mocy Valtry. To także symbol ponad 45 lat doświadczeń z ciągnikami 6-cylindrowymi. Jeśli chcesz odbyć jazdę próbną nowym 6-cylindrowym ciągnikiem serii Q, skontaktuj się już dziś z lokalnym dealerem Valtry.