share

Silne korzenie Valtra sięgają Szwecji

W 1982 roku wprowadzono nowe linie skandynawskich ciągników: serie 04 i 05. Większa z nich, oznaczona piątką, dumnie nosiła na masce nazwę Volvo BM Valmet. Jak sugerowała nazwa, Volvo i Valmet połączyły siły. Wcześniej doszło także i do kilku innych fuzji, lecz nie wszystkie miały związek z nazwą BM.

 

Szwecja ma długą tradycję produkcji maszyn rolniczych, co jest zauważalne do dziś. W 1832 r. swój warsztat inżynieryjny pod nazwą Eskilstuna Mekaniska Verskstad (w 1879 r. przemianowany na Munktells Mekaniska Verkstad) założył Theofron Munktell. Jego pierwszymi dużymi produktami były maszyny parowe, które zaczął produkować w latach 50. XIX wieku. Munktell stał się jednak znany wśród rolników ze swoich lokomobili – pojazdów rolniczych głównie napędzanych parą, przeznaczonych do bezpośredniego ciągnięcia pługów i innych narzędzi. Pozostały one w produkcji aż do 1921 roku.

 

W 1905 r. Munktell wyprodukował swój pierwszy silnik spalinowy. Kiedy silnik parowy lokomobili został zastąpiony przez silnik spalinowy, narodził się nowoczesny ciągnik. Pierwszy skandynawski ciągnik Munktell 30-40 HK został wprowadzony na rynek w 1913 roku. Jak sugeruje jego nazwa posiadał moc 30-40 KM i ważył 8 300 kg.

 

 

Pierwsze ciągniki Volvo BM Valmet przedstawiono prasie i zaproszonym gościom na torze wyścigowym Eskilstuna upalnego (ponad 30 stopni Celsjusza) dnia 2 czerwca 1982 r. Nowy model został pokazany wraz z jego pierwotnym przodkiem, Munktells 30-40, pierwszym ciągnikiem produkowanym w Skandynawii.

W 1844 r. własne warsztaty inżynieryjne i odlewnię założyli z kolei bracia Jean i Carl Gerhard Bolinder. Ich najbardziej znanym produktem był dwusuwowy silnik średnioprężny, który stał się popularnym wyposażeniem łodzi. W 1893 roku warsztat braci Bolinder wyprodukował pierwszy w Szwecji silnik spalinowy. W 1930 roku połączył natomiast siły z firmą Jönköpings Mekaniska Werkstad w celu produkcji traktorów, ale zbudowanych zostało raptem kilka jednostek. Ciągnik Bolinderów miał moc około 40 KM i ważył 3 250 kg.

Volvo

+ Bolinder

+ (Avance + Munktell)

+ Valmet

= Valtra

Inny Szwed, Johan Victor Svenson, w 1898 roku założył fabrykę samochodów i również rozpoczął produkcję silników spalinowych. Jego pierwszy silnik, Avance, został zbudowany w 1900 roku. W dwanaście lat później światło dzienne ujrzał prototyp łączący silnik z pługiem, a dostawy pługów motorowych Avance do klienta rozpoczęły się już w następnym roku. Ciągnik ten miał moc około 19 KM i ważył 4 230 kg.

AB Volvo założyło fabrykę samochodów w 1927 roku. W latach wojny, gdy rynek samochodów znacznie się skurczył, podjęto decyzję o rozpoczęciu w 1943 roku produkcji ciągników z pod znaku Volvo. Pierwszy ciągnik – Volvo T41 – zawierał przekładnię BM sprzężoną z silnikiem Volvo. T41 miał moc około 40 KM i ważył 2 500 kg.

Szwedzkie korzenie Valtra

  • W 1929 r. firma Avancemotor miała trudności finansowe, a jej udziały zostały przeniesione do Munktells Mekaniska Verkstad.
  • W 1932 r. producent maszyn rolniczych J&CG Bolinders Mekaniska Verkstad połączył się z Munktells Mekaniska Verkstad, tworząc AB Bolinder-Munktells.
  • W 1950 r. firma produkująca ciągniki BM została przejęta przez Volvo, tworząc Volvo BM.
  • W 1979 r. Volvo BM zaprzestało produkcji ciągników. Firma Volvo BM została przeniesiona do Valmet, tworząc Volvo BM Valmet.
  • W 1985 r. po wprowadzeniu nowych modeli, nazwa Volvo BM została porzucona na korzyść marki Valmet.

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA