share

Prawidłowe ciśnienie w oponach oszczędza paliwo i czas

Duńskie badania nad ciśnieniem w oponach

Centralny system pompowania opon oraz opony VF to doskonałe połączenie, które zapewnia lepsze plony, niższe zużycie paliwa i oszczędność czasu. W ramach niedawno przeprowadzonego w Danii badania, uprawy prowadzono przy ciśnieniu w oponach wynoszącym zaledwie 0,6 bara, co pozwoliło zaoszczędzić około 1 litra paliwa na hektar.

Ciągnik testowy był wyposażony w opony Bridgestone VF 710/70R42 BS VT z tyłu i VF 600/70R30 BS VT z przodu.

W badaniu, pole ziemniaków było upra-wiane po zbiorach przy użyciu 5-metrowego kultywatora Cenius Amazone. Ciągnik posiadał dodatkowy balast o wadze 1,8 tony z przodu i obciążniki kół z tyłu. Rozkład masy ciągnika wynosił 52:48 (statycznie) w miejscu i idealne 42:58 (dynamicznie) podczas ciągnięcia. Tempomat był ustawiony na 15 km/h, a najwyższa osiągnięta prędkość wynosiła 13 km/h, co oznacza, że ciągnik cały czas dostarczał pełną moc.

System kontroli ciśnienia w oponach CTI jest widoczny na końcu osi.

 

Jesienią 2023 r. Valtra przeprowadziła w Danii bardzo praktyczny test z wykorzystaniem ciągnika Valtra Q305, opon Bridgestone VF (Very High Flexion), systemu CTIS (Central Tyre Inflation System) zainstalowanego w ciągniku oraz 5-metrowego kultywatora Amazone Cenius 2TXSuper. Zmierzono zużycie paliwa, prędkość roboczą i zagęszczenie gleby przy trzech różnych ciśnieniach opon: 0,6, 1,6 i 2,0 bar.

„Rolnicy mogą w każdej chwili zmienić ciśnienie w oponach na drodze i na polu, nawet nie posiadając systemu kontroli ciśnienia w oponach i mając założone zwykłe opony, ale czynią to rzadko. Zaletą systemu CTIS jest to, że można go używać z kabiny ciągnika, co ułatwia zmianę ciśnienia w oponach. Z kolei opony VF umożliwiają duży margines regulacji ciśnienia w oponach”, powiedział Keld Andersen, menedżer ds. produktów rolniczych w firmie Bridgestone produkującej opony.

Ciśnienie w oponach na poziomie 0,6 bara może wydawać się niebezpieczne, ale w przypadku opon VF sprawdza się bardzo dobrze. Opony były ściśle monitorowane podczas testów i nie ślizgały się ani nie zapadały, na przykład na zakrętach.

Ciśnienie w oponach wynoszace 0,6 bara przyspiesza prace o okolo 1,8 % w porównaniu do ciśnienia 1,6 bara.

Jens Christian Jensen, który zorganizował badanie i Sophie Rothaus, która obsługiwała ciągnik, byli pod wrażeniem wpływu optymalnego ciśnienia w oponach na zużycie paliwa, wydajność pracy i zagęszczenie gleby.

 

Mniej paliwa, czasu i zagęszczania

W pracach polowych ciśnienie w oponach wynoszące 0,6 bara w porównaniu z ciśnieniem 1,6 bara pozwala zaoszczędzić około litra paliwa na hektar. Wysokie ciśnienie pozwala na oszczędność paliwa podczas jazdy po drogach, ale tutaj różnica jest mniejsza.

Ciśnienie w oponach wynoszące 0,6 bara przyspiesza pracę o około 1,8 % w porównaniu do ciśnienia 1,6 bara, ponieważ występuje mniejszy poślizg kół. Podczas jazdy po polu z ciśnieniem opon wynoszącym 0,6 bara, gleba jest zagęszczana do głębokości 52 centymetrów, podczas gdy pod ciśnieniem 1,6 bara gleba jest zagęszczana do głębokości 63 centymetrów. Zagęszczenie przekraczające głębokość 50 centymetrów może być trwałe, ponieważ na takiej głębokości gleba nie jest rozbijana przez mróz lub uprawę. Jeśli uda się uniknąć zagęszczenia gleby, pole będzie dawać o jeden procent wyższe plony rocznie, a średnia korzyść wyniesie 21 euro na hektar.

„Wielu rolników przyzwyczaja się do jazdy z tym samym ciśnieniem w oponach przez cały rok i do wszystkich zadań. Jako agronom mogę powiedzieć, że nie jest to najlepszy sposób korzystania z ciągnika i opon. Wysokie ciśnienie w oponach zagęszcza glebę i zmniejsza plony”, powiedział Jens Christian Jensen, który kierował badaniami.

 

Tekst Tommi Pitenius Zdjęcia Archiwum Valtra