share

Główne inwestycje w fabryce w Suolahti

Powierzchnia zakładów produkcyjnych wzrasta z 4 do 6 hektarów 

W ostatnich latach w fabryce w Suolahti powstało nowe centrum logistyczne i lakiernia. Od tego czasu inwestycje nabrały szybszego tempa. Obecnie rozbudowujemy zakład produkcji zespołów napędowych, który rozpocznie produkcję przekładni CVT dla ciągników serii Q i S, a produkcja przekładni Powershift zostanie rozszerzona.

Fabrykę ciągników Valtra przeniesiono do obecnej lokalizacji w Suolahti pod koniec lat 60., po remoncie istniejącego budynku fabryki, w celu umożliwienia montażu ciągników. Obecne projekty budowlane są największymi od tego czasu.

„W ciągu następnych pięciu lat powierzchnia naszych zakładów produkcyjnych wzrośnie z czterech do sześciu hektarów, czyli 1,5-krotnie. Ponadto budujemy i remontujemy inne obiekty, m.in. centrum części zamiennych i centrum inżynieryjne”, mówi kierownik projektu Mikko Torvelainen.

Na północnym krańcu zakładu produkcji zespołów napędowych powstaje nowa przestrzeń produkcyjna o powierzchni 3200 m2, w której rozpocznie się montaż i testowanie przekładni CVT dla ciągników serii Q i S. Na południowym krańcu budujemy przedłużenie fabryki o dł. 1300 m, które będzie służyło do obróbki części do przekładni. W ubiegłym roku do fabryki zamówiono siedem centrów obróbkowych FMS o wartości przekraczającej milion euro. Dodatkowo, po wschodniej stronie fabryki, zbudowano już 720 m2 powierzchni biurowej, a po zachodniej stronie kolejne 300 m2 powierzchni socjalnej. Łącznie powstaje około 1 ha nowej powierzchni samego zakładu produkcji zespołów napędowych.

„Suolahti to nie tylko ważny zakład produkcji ciągników, ale także fabryka części, w której wprowadzimy produkcję przekładni bezstopniowych AGCO.”

Tim Millwood, SVP, Dyrektor ds. łańcucha dostaw, AGCO

„Budynki będą gotowe wczesną jesienią 2024 r., a produkcja rozpocznie się na początku 2025 r. W okresie budowy temperatura spadła do –35 stopni Celsjusza, ale na szczęście udało nam się wykończyć dach i ściany zanim nadeszła zima. Dach zbudowano z czerpnią w stylu skandynawskim, dzięki czemu górna część budynku została zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Co pozwoliło nam na pracę bez opóźnień, mimo okoliczności”, mówi Torvelainen.

Zakład produkcji zespołów napędowych będzie wytwarzał zespoły napędowe i ich części nie tylko na potrzeby sąsiedniego zakładu montażowego, ale również dla innych fabryk AGCO. Przekładnie Powershift są już produkowane m.in. dla fabryk w Brazylii i obrabiane są też części do kombajnów IDEAL. Wraz z rozwojem zakładu produkcji zespołów napędowych zatrudnimy około 200 nowych pracowników do fabryki, z których część już odbywa szkolenia.

„Prace budowlane przebiegły zgodnie z planem, pomimo temperatur sięgających –35 stopni Celsjusza w okresie zimowym.”

W zakładzie produkcji zespołów napędowych było ok. 20 pracowników budowlanych, ale liczba ta zmieniała się w zależności od etapu budowy.

 

Wydajniejsze i bardziej wszechstronne laboratoria

W centrum inżynieryjnym zyskamy dodatkowe 850 m2 przestrzeni biurowej i nowe laboratorium. W starym, chłodnym laboratorium ciągniki można badać w niskich lub wysokich temperaturach, ale ciepło wytwarzane przez wydajne i nowoczesne ciągniki podczas długich testów zwykle za bardzo podnosiło temperaturę w pomieszczeniu.

W nowym laboratorium temperatura może być dostosowywana do bardzo wysokiej lub niskiej, więc jest stała, nawet podczas testów dużych ciągników. Ponadto można tam również dostosować wilgotność powietrza i nawiew. Nowe laboratorium może badać poszczególne części, takie jak zespoły napędowe, silniki i kabiny.

Lakiernia ukończona zgodnie z planem

Nową lakiernię o powierzchni 2000 m2 ukończono zgodnie z planem i oddano do użytku pod koniec lata 2023 r.

W przyszłości nowa lakiernia umożliwi 8-minutowy czas fazy montażu i umożliwi produkcję ponad 12 000 ciągników podczas jednej zmiany w ciągu roku. Demontaż starej lakierni pozwolił na zyskanie dużej przestrzeni na środku linii montażowej, której niewielką część oddano już do użytku. Dzięki wprowadzeniu nowych produktów i zwiększeniu mocy produkcyjnych można wprowadzić nowe etapy montażu.

Nowa lakiernia umożliwia również produkcję nawet większych ciągników. Przykładowo, ciągniki serii Q z podnośnikiem przednim lub nowej serii S, nawet bez podnośnika przedniego, nie zmieściłyby się w starej lakierni.

Centrum logistyczne działa na pełnych obrotach

Ukończone w styczniu 2021 r. centrum logistyczne jest funkcjonalne i jest ważnym elementem codziennej działalności zakładu montażowego. Części potrzebne do produkcji ciągników są dostarczane do centrum logistycznego ciężarówkami i następnie rozładowywane, magazynowane i rozwożone do linii montażowej, w zależności od zapotrzebowania. Na linii montażowej dokładne części, które mają być zamontowane w danym ciągniku w tej fazie prac, zgodnie z wymaganiami klienta, są dostarczane pracownikowi na tacy.

Każdego dnia do centrum logistycznego trafia około 1000 palet. Regały w centrum logistycznym mają 11 m wysokości, a kubatura budynku wynosi 100 000 m3. Łącznie jest ok. 10 000 części.

Dużo mniejszych zmian

Zakład produkcji zespołów napędowych, lakiernia, centrum logistyczne i laboratorium produktów to tylko część zmian wprowadzonych w fabryce w Suolahti. Poza nimi wyremontowano wiele obiektów, w tym centrum części zamiennych, Unlimited Studio i centrum dla gości Atrium. Rozbudowano również miejsce regenerowania skrzyń biegów poza obszarem fabryki Suolahti, a zespół Smart AG wprowadzający nowe innowacje przeniósł się do nowych pomieszczeń w Jyväskylä – w rzeczywistości na terenie tego samego zakładu, w którym w 1951 r. rozpoczęła się produkcja ciągników Valmet.

Łącznie fabryka w Suolahti zatrudnia ok. 1300 pracowników. Fabryka silników AGCO Power w Linnavuori jest równie dużym pracodawcą. Z punktu widzenia AGCO Finlandia jest drugim co do wielkości krajem pod względem liczby pracowników.

 

Tekst Tommi Pitenius Zdjęcia Archiwum Valtra