share

Paliwa przyjazne dla środowiska

 

Silniki spalinowe nie znikną w najbliższym czasie

Silniki spalinowe będą nadal napędzać ciężkie maszyny w przyszłości, ale zmianie ulegną używane do nich paliwa. Ponadto w pewnej formie w układzie napędowym silnika może być używana energia elektryczna.

"Zbadaliśmy dziewięć różnych rozwiązań – od etanolu i chlorowodoru do roztworów hybrydowych i biogazów. Testowaliśmy je w wielu ciągnikach na przestrzeni kilku lat, na przykład z etanolem pracujemy już od kilkudziesięciu lat. Trudno przewidzieć, jakie przepisy zostaną wprowadzone w przyszłości, ale nasze własne wnioski wyciągamy na podstawie praw fizyki" mówi Kari Aaltonen, Dyrektor ds. badań i rozwoju w AGCO Power.

Wiele paliw alternatywnych jest odpowiednich do samochodów osobowych i lekkich prac, ale nie dla dużych ciągników. Przykładowo ciągnik o mocy 300 KM pracujący 10 godzin dziennie potrzebowałby akumulatora o wadze przekraczającej 10 ton. Analogicznie do metanu i wodoru potrzebne byłyby duże, okrągłe zbiorniki, które trudno byłoby umieścić w ciągniku. Etanol ma większą gęstość objętościową energii niż gazy, ale zawiera również prawie 40 % mniej energii niż olej napędowy. Ponadto etanol wymaga zastosowania skomplikowanego katalizatora, utrudnia zimny rozruch i może powodować gromadzenie się wody w oleju smarowym.

 

Oranie przez 10 godzin za pomocą traktora o mocy 233 kW przy 80 % poziomie mocy maksymalnej wymaga: około 540 kg oleju napędowego lub 10 000 kg baterii litowo-jonowych

 

Wodorowy olej napędowy

Aaltonen uważa, że alternatywne źródła energii, które będą najszybciej dostępne to te, które są kompatybilne z istniejącą siecią dystrybucji i istniejącymi maszynami. Okres eksploatacji ciągników i osprzętu wynosi kilkadziesiąt lat, a wymiana istniejącej sieci dystrybucji paliwa będzie trudnym zadaniem.

– Konwertowanie wodoru do płynnego paliwa wydaje się obiecujące. Dodając dwutlenek węgla do wodoru, można wytwarzać olej napędowy, który jest zeroemisyjny. Jest on również łatwy w dystrybucji i obsłudze.

„Dodając dwutlenek węgla do wodoru, można wytwarzać zeroemisyjny olej napędowy.”

"Bardzo dobrą opcją są również oleje napędowe z bio-domieszkami pochodzącymi ze źródeł odnawialnych, takie jak MyDiesel Neste. Są one wytwarzane z odpadów i są wyższej jakości niż olej napędowy z paliw kopalnych. Problem polega na tym, że nie ma wystarczającej ilości surowca, aby wszystkie ciągniki na świecie mogły być nimi napędzane."

Mimo że wprowadzenie w pełni elektrycznych dużych ciągników jest bardzo mało prawdopodobne, różne rozwiązania hybrydowe mogą stać się bardziej powszechne.

"W przyszłości może być stosowanych wiele różnych źródeł energii. Małe ciągniki mogłyby być napędzane energią elektryczną, a maszyny do karmienia zwierząt mogłyby być oparte na biogazie. Badamy różne opcje i jesteśmy gotowi na wprowadzenie właściwych rozwiązań" potwierdza Aaltonen. •

Zgodnie z wypowiedzią Kariego Aaltonena, Dyrektora ds. Badań i Rozwoju w firmie AGCO Power, fabryka przebadała dziewięć różnych rodzajów paliw alternatywnych, od etanolu i wodoru po rozwiązania hybrydowe i biogazowe.