Unikanie zagęszczania gleby
Zwiększenie plonów rolnych zależy między innymi od dwóch istotnych czynników – zagęszczenia gleby oraz warunków powietrzno-wodnych. Centralny system pompowania opon (CTIS) firmy Valtra pozwala łatwo zmieniać ciśnienie w ogumieniu ciągnika tak, aby ograniczyć do minimum ubicie gleby pod kołami, a także zmniejszyć spalanie paliwa. Dział Global Agronomy and Farm Solutions koncernu AGCO podjął się niedawno badań terenowych, aby ustalić zależność między zmianami ciśnienia w ogumieniu za pomocą systemu CTIS firmy Valtra a stopniem ubicia gleby i zużyciem paliwa. W niniejszym artykule zapoznamy się z wynikami tego badania oraz wnioskami, jakie można z nich wysnuć wobec poprawy wielkości plonów i spalania paliwa.
Znaczenie prawidłowego ciśnienia w ogumieniu ciągnika
Prawidłowe ciśnienie w oponach ciągnika poruszającego się po polach uprawnych pozwala rozłożyć nacisk masy maszyny na grunt, co ogranicza ubicie gleby. Jednocześnie zwiększa się przyczepność bieżnika do podłoża i spada ryzyko poślizgu kół, co zmniejsza zużycie paliwa. Istnieje zależność między prawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach a wzrostem plonu. Wielkość plonów uwarunkowana jest od rodzaju gleby, jej wilgotności oraz zagęszczenia.
Czym jest centralny system pompowania opon?
System pompowania opon mierzy ciśnienie powietrza w ogumieniu i może je regulować za pomocą sprężarki powietrza zainstalowanej w ciągniku. System CTIS firmy Valtra umożliwia regulację ciśnienia opon za pomocą terminala SmartTouch. Da się w ten sposób dopompować opony lub spuścić z nich powietrze, do wartości ciśnienia wybranej przez traktorzystę.
Systemy pompowania opon a większe plony – istniejące dowody
W niektórych badaniach wykazano, że system pompowania opon w ciągniku może zmniejszyć ubicie gleby pod kołami maszyny nawet o 30% w porównaniu do jazdy ze standardowym ciśnieniem powietrza w ogumieniu. W badaniu prowadzonym przez uczelnię Purdue University ustalono, że spadek stopnia ubicia gleby za pomocą regulacji ciśnienia systemem pompowania opon zwiększył plon soi o 30–100 kg na hektar. Autorzy badania opublikowanego w Journal of Agricultural Science odkryli z kolei, że praca polowa ciągnikiem z regulacją ciśnienia w ogumieniu za pomocą takiego systemu pompowania dała znaczący, bo sięgający 11% wzrost plonu jęczmienia jarego. Istnieje też badanie wydane w Journal of Agricultural Engineering Research, wedle którego system pompowania opon w ciągniku rolniczym zmniejszył stopień zagęszczenia gleby pod kołami, co pozwoliło zwiększyć wielkość plonu pszenicy ozimej z upraw badawczych maksymalnie o 8%.
Badania działu Global Agronomy and Farm Solutions koncernu AGCO
W październiku 2023 r. pracownicy działu Global Agronomy and Farm Solutions koncernu AGCO podjęli się badań terenowych nad skutkami pracy ciągnikiem ze zmianami ciśnienia w ogumieniu za pomocą systemu pompowania opon na wydajność pracy polowej, stopień ubicia gleby i zużycie paliwa. W badaniu wykorzystano system CTIS firmy Valtra zainstalowany w ciągniku Valtra Q305 oraz trzy różne wartości ciśnienia powietrza –od 0,6 do 1,6 i 2,0 bar. Do prac polowych w ramach badania Użyto agregatu uprawowego o szerokości roboczej 5m, głębokość pracy wynosiła 20 cm. Każda działka badawcza zajmowała całość pola uwzględnionego w badaniu. Takie pokrycie pola osiągnięto korzystając z systemu Valtra Guide. Każda działka odpowiadała co trzeciemu przejazdowi ciągnika. W ten sposób działki uwzględniały każdy rodzaj gleby i ukształtowania podłoża uprawnego. Następnie przeanalizowano wyniki pomiarów z każdego przejazdu, po czym połączono je w ramach analizy reprezentatywnej wpływu ciśnienia w ogumieniu na rozpatrywane parametry. Spójność wyników zagwarantowano przyjmując szereg norm metodologicznych (np. pracę ciągnika z systemem Valtra SmartTurn i Valtra Guide ciężar obciążnika przedniego i optymalną głębokość uprawy równą 20 cm). Ciągnik wyposażony był w opony VF600/70 R30 i VF710/70 R42 marki Bridgestone. Badanie to przeprowadzono w 2023 roku w Danii na polu o powierzchni 18 hektarów. Gleby na polu obejmowały gliny piaszczyste, z pagórkami gliniasto-ilastymi.
Niskie ciśnienie | Ciśnienie typowo używane przez rolnika | Wysokie ciśnienie | ||
---|---|---|---|---|
Najniższe zalecane ciśnienie ogumienia |
Na podstawie badań Bridgestone nad ciśnieniem w oponach najczęściej używanym przez rolników | Ciśnienie ogumienia do pracy pod dużym obciążeniem oraz z dużą prędkością holowania na drogach publicznych | ||
Dane | ||||
Ciśnienie powietrza w ogumieniu | Bar | 0,6 Bar | 1,6 Bar | 2,0 Bar |
Obciążenie na osi przedniej | Kg | 7020 | 7020 | 7020 |
Obciążenie na osi tylnej |
Kg | 6350 | 6350 | 6350 |
Obciążenie na osi osprzętu | Kg | 6760 | 6760 | 6760 |
Rozkład statyczny obciążenia na oś przednią/tylną | % / % | 52% / 48% | 52% / 48% | 52% / 48% |
Szacunkowy rozkład dynamiczny obciążenia na oś przednią/tylną | % / % | 42% / 58% | 42% / 58% | 42% / 58% |
Zalety pracy z centralnym systemem pompowania opon (CTIS) firmy Valtra
Na podstawie omawianego badania ustalono, że zmiana ciśnienia w ogumieniu za pomocą CTIS zmniejszyła poślizg kół, co zwiększyło wydajność pracy polowej o 1,8%. Głębokość jako miara stopnia ubicia gleby zmalała o 17% w porównaniu do ubicia gleby pod naciskiem kół bez regulacji ciśnienia w ogumieniu. Prowadzący badanie agronom firmy AGCO, Jens Christian Jensen podkreśla istotność obu tych wskaźników dla poprawy wielkości plonu: – Ubicie gleby kołami każdego roku zmniejsza uzyskany plon o 3–5%. System CTIS może pomóc rolnikom uniknąć takich strat.
Fakty w skrócie:
Wzrost wielkości plonów o 1% na skutek mniejszego ubicia gleby jest wart 21 EUR/ha
Podczas omawianego badania stwierdzono, że poprawny dobór ciśnienia w oponach zmniejsza zużycie paliwa. W przypadku opon napompowanych do 0,6 bar zarejestrowano zużycie paliwa na poziomie 12,1 l/ha – w przypadku ciśnienia kontrolnego 1,6 bar, wyniosło ono 13,1 l/ha. Zakładając, że gospodarstwo ma 100 hektarów ziemi rolnej, dałoby to oszczędność paliwa równą 100 litrów na jeden zabieg agrotechniczny.