Ciągnik koncepcyjny Valtra ANTS — spojrzenie w przyszłość Artykuły prasowe

27.01.2011

Na swojej 60-tej rocznicy firma Valtra przedstawiła wizję swojej przyszłości  prezentując ciągnik koncepcyjny ANTS.

Nazwa ANTS jest grą słów— litery A, N, T i S pochodzą od produkowanych obecnie Serii ciągników Valtra, ale „ants” to również po angielsku „mrówki”. Mrówka jest owadem społecznym, a w dodatku jest bardzo silna jak na swoje wymiary. Cechy pracowitej mrówki są dobrze widoczne w modelu koncepcyjnym ANTS.

W 2050 r. liczba ludności na naszej planecie będzie wynosić około dziewięciu miliardów, jednak gruntów rolnych będzie mniej niż dziś. Rolnicy będą potrzebować zaawansowanych technologii, aby wykarmić coraz liczniejszą populację a poza żywnością będą też wytwarzać energię. Koncepcja ANTS pozwoli stawić czoła wyzwaniom przyszłości, szanując jednocześnie tradycje firmy Valtra. Będzie to ciągnik dynamiczny, przyjazny, łatwo przystosowywany do potrzeb, inteligentny, zwrotny i lekki jak na swoją moc.

 ANTS to rozwiązanie modularne, na które składają się dwa moduły podstawowe:  „żołnierz” o mocy ok. 100 kW i  „robotnica” o mocy 200 kW. Oba mogą pracować razem lub indywidualnie. Gdy wykonywana praca wymaga nadzoru człowieka, do każdego modułu można zamontować kabinę. Do ciężkich prac wymagających udziału operatora moduły można złączyć w jedną całość, co polega na zmniejszeniu rozstawu tylnych kół jednego modułu, wsunięciu ich między koła przednie drugiego modułu i połączenie przegubem. Tak utworzony pojazd to „królowa”, o łącznej mocy 400 kW.

Kabinę stanowi kapsuła, którą można montować na każdym module. Kabina jest obrotowa i można ją ustawić z przodu, z tyłu lub na górze modułu podstawowego. Kabina jest opuszczana na ziemię, zapewniając bezpieczeństwo i wygodę podczas najbardziej niebezpiecznej czynności dla operatora ciągnika, czyli wsiadania do kabiny lub wysiadania z niej.

Obsługa maszyny przez operatora jest maksymalnie uproszczona. Większość poleceń jest wydawana głosowo. Informacje istotne dla wykonywanego zadania są wyświetlane na szybach kabiny, służących wtedy za wyświetlacz przezierny. Maszyna jest wyposażona w zaawansowane funkcje komunikacyjne. Kompozytowa konstrukcja kabiny zapewnia bezpieczeństwo, a operator ma nieograniczoną widoczność we wszystkich kierunkach. Znany z ciągników Valtra układ TwinTrac został rozwinięty do maksimum, ponieważ za sprawą ruchomej kabiny ciągnik koncepcyjny ANTS tak naprawdę nie ma ustalonego przodu ani tyłu.

Silnik i paliwo dostosowane do potrzeb

W kolejnych dekadach nastąpi ogromny postęp w technikach energetycznych. Pojazd będzie napędzany silnikami elektrycznymi, a zasilający go prąd będzie można dostarczać z różnych źródeł, na przykład wydajnych akumulatorów, ogniw paliwowych, turbogeneratorów lub wysokiej klasy silników spalinowych, zdolnych maksymalnie wykorzystać produkowany w gospodarstwie biogaz i biopaliwa. Źródło zasilania będzie można modułowo wymieniać zależnie od potrzeb.

Konstrukcja podstawowej maszyny będzie lekka. Koła są osadzone na półosiach, które pełnią funkcję aktywnego zawieszenia, umożliwiają regulowanie prześwitu oraz pozwalają opuszczać i podnosić pojazd. Prześwit minimalny jest używany podczas jazdy po drogach i zapewnia maksymalną stabilność. Z kolei duży prześwit przydaje się podczas jazdy w terenie. Inteligentne koła mają możliwość zmiany szerokości (a tym samym powierzchni styku z podłożem), aby zapobiec ugniataniu gleby. System ANTS będzie na bieżąco analizować strukturę i skład podłoża i na tej podstawie dobierać optymalną powierzchnię styku. W miarę poszerzania kół ustawienia zawieszenia będą coraz bardziej agresywne, natomiast podczas jazdy po drogach koła będą zwężane dla najlepszego prowadzenia.

Samodzielna mrówka- robotnica

Moduł „robotnicy” ma moc 200 kW i jest zdolny do samodzielnego wykonywania powierzonych mu zadań. Typowy moduł „żołnierza” ma zamontowaną kabinę i służy do wykonywania najróżniejszych zadań w gospodarstwie i wokół niego. Z tego względu wyposażono go w podwójny wysięgnik teleskopowy, umożliwiający montaż różnego rodzaju akcesoriów osprzętu.  Pojazd potrafi „klękać”, co bardzo ułatwia pracę w trudno dostępnych miejscach. Przeważająca część mechanizmów jest sterowana elektrycznymi silnikami i serwomotorami. W zastosowaniach wymagających podłączenia tradycyjnej hydrauliki wykorzystywany jest wodny układ hydrauliczny.

Ramę nośną stanowi centralna szyna, biegnąca przez całą długość pojazdu. Na szynie można montować kabinę i różnego rodzaju maszyny.

Ciągnik koncepcyjny ANTS został wykonany w skali 1:5 przez firmę Lighthaus z Gothenburga we współpracy z działem projektowym Valtra. Model zaprezentowano podczas obchodów 60-tej rocznicy firmy Valtra. Traktor koncepcyjny będzie pokazywany na licznych targach rolnych i wystawach maszyn rolniczych w 2011 r., takich jak Agritechnica, Agritechnica i SIMA.


« Powrót na stronę główną