Valtra przedstawia ciągnik na biogaz z sześciocylindrowym silnikiem i technologią SCR Artykuły prasowe

13.11.2011

Valtra zaprezentuje na targach Agritechnica napędzany biogazem ciągnik T133 HiTech z sześciocylindrowym silnikiem z technologią SCR.

Valtra T133 Dual Fuel to pierwszy ciągnik łączący napęd biogazem z czystą technologią SCR. Nowy ciągnik to kontynuacja projektu Valtry; pierwszy model zasilany biogazem – czterocylindrowy N111 HiTech – został zaprezentowany latem 2010 roku. Napędzany biogazem N111 okazał się takim sukcesem na etapie testów, że Valtra zdecydowała się przystąpić do dalszych prac nad tą technologią i zastosować ją w innych modelach.

T133 Dual Fuel jest napędzany biogazem i olejem napędowym. W trybie zasilania biogazem około 83 procent mocy jest wytwarzanych przez biogaz, a 17 procent przez olej napędowy lub biopaliwo. Do rozpoczęcia spalania biogazu wymagany jest wtrysk do cylindrów niewielkiej ilości oleju napędowego. W trybie zasilania olejem  napędowym silnik pracuje tak jak tradycyjny silnik wysokoprężny. Jako paliwo można zastosować również gaz ziemny. Silnik na podwójne paliwo jest nie tylko bardziej elastyczny, niż silniki napędzane samym gazem, ale również znacznie bardziej wydajny.

Wszystkie ciągniki z tego segmentu od przyszłego roku muszą być wyposażone w układ SCR lub podobną technologię oczyszczania emisji spalin. Układ SCR wtryskuje płyn AdBlue do spalin, redukując w ten sposób emisję do poziomu określonego w najnowszej normie Tier 3b. Jako pionier w zastosowaniu biopaliw firma Valtra pracuje nad rozwojem technologii Dual Fuel oraz SCR, co pozwoli spełnić jeszcze ostrzejsze, obowiązujące w przyszłości standardy.

Zasilane biogazem ciągniki Valtra T133 i N111 są podobne do tradycyjnych ciągników pod względem parametrów, wyposażenia i wydajności. Koszt paliwa w ciągnikach na biogaz jest o około 10 do 40 procent niższy niż w przypadku standardowych ciągników. Ciągniki Valtra Dual Fuel zasilane olejem napędowym i biogazem są napędzane wyłącznie odnawialnymi źródłami energii.

Zbiorniki na gaz umieszczono w bezpiecznym miejscu w ramie ciągnika. Mogą one pomieścić 170 litrów gazu przy ciśnieniu wynoszącym 200 bar. Taka ilość odpowiada około 30 litrom oleju napędowego i wystarcza na od 3 do 5 godzin pracy. W razie potrzeby można również z łatwością zamontować dodatkowe zbiorniki na paliwo. Ciągniki te mieszczą również 165 litrów oleju napędowego oraz 27 litrów płynu AdBlue, tak jak w przypadku standardowych modeli.

 

Valtra T133 SCR Dual Fuel  Olej napędowy Biogaz
Moc maksymalna, kW/obr./min  104/2000  104/2000 
Moc zwiększona  112/2000  112/2000 
Maks. moment obrotowy, Nm/obr./min  580/1500  580/1500 
Moment zwiększony 630/1500  630/1500 
Proporcje olej napędowy /gaz 100%/0%  17%/83% 


« Powrót na stronę główną